Opatření Evropské komise v oblasti letecké bezpečnosti

23.08.2005 | , Portál Evropské unie
Tiskové zprávy


Během několika uplynulých let Evropská komise dosáhla značných pokroků v oblasti právních úprav letecké bezpečnosti a zavedla nástroje pro předcházení nehodám a nahodilým událostem v letectví.

Opatření Komise z poslední doby
Cílem je nahradit mezivládní systém mezinárodních norem, jež provádí každý členský stát zvlášť, systémem závazných předpisů Společenství uplatňovaných jednotně a nekompromisně všemi členskými státy. I když je realizace tohoto nového rámce na jednotlivých členských státech, důsledné uplatňování těchto předpisů zajišťuje Evropské komise spolu s Evropskou agenturou pro leteckou bezpečnost (EASA).

1. Nezávislé vyšetřování nehod
Směrnice 94/56/ES stanovuje základní zásady, jimiž se řídí vyšetřování nehod a nahodilých událostí v civilním letectví. Požaduje především, aby byly vnitrostátní organizace zodpovědné za technické vyšetřování odděleny od orgánů civilního letectví, jež jsou zodpovědné za řízení a dozor.

2. Hlášení událostí a výměna informací v Evropě
Směrnice 2003/42 požaduje vytvoření systému povinného hlášení nehod a nahodilých událostí (známého pod názvem „hlášení událostí“) v civilním letectví a účast v systému výměny informací na úrovni Společenství. Termín pro provedení této směrnice do vnitrostátních právních předpisů byl 4. července 2005.

3. Posouzení letadel třetích zemí
Cílem směrnice 2004/36 (známé pod názvem směrnice SAFA (Posuzování bezpečnosti zahraničních letadel)) je zajistit kontroly letadel třetích zemí, jež využívají letiště EU, a získávat a soustřeďovat informace o výsledcích těchto kontrol. Členské státy tak budou mít k dispozici informace o jakémkoliv porušení pravidel mezinárodní letecké bezpečnosti. Směrnice musí být provedena do vnitrostátních právních předpisů nejpozději do 30. dubna 2006.

4. Evropská agentura zaručuje požadovanou úroveň bezpečnosti
Na základě nařízení 1592/2002 zahájila v září 2002 svou činnost Evropská agentura pro bezpečnost letectví. Jejím úkolem je prosazovat trvale vysokou úroveň bezpečnosti a v souvislosti s civilním letectvím chránit životní prostředí. EU má tudíž výlučnou pravomoc v oblasti letové způsobilosti a certifikace ochrany životního prostředí pro letadla a jejich díly a vybavení. Díky kontrolnímu systému, který zavedla, agentura dohlíží na uplatňování legislativy EU, hodnotí její dopad a přichází s návrhy na zlepšení. EASA se rovněž podílí na certifikaci typů letadel a na certifikaci pro organizace se sídlem mimo EU; vnitrostátní orgány jsou zodpovědné za vydávání jednotlivých osvědčení a akreditaci organizací působících na jejich území, v souladu s předpisy EU a pod dohledem agentury EASA.

Nové iniciativy Komise
Nedávné události ukázaly, že je vskutku potřebné posílit roli Evropy při kontrole bezpečnosti tak, aby bylo možné udržovat vysokou úroveň letecké bezpečnosti na evropském území. Především je nutné skoncovat s používáním letadel, která nejsou bezpečná, ať už je provozují společnosti se sídlem v EU nebo mimo ni.

 – Rozšíření pravomocí EASA
Na podzim tohoto roku místopředseda Evropské komise Jacques Barrot, který zodpovídá za dopravu, předloží Komisi návrh na změnu nařízení č. 1592/2002, kterou se rozšíří pravomoci agentury EASA na oblasti leteckého provozu, kvalifikace letových posádek a bezpečnosti leteckých společností ze třetích zemí, na které se budou vztahovat evropská provozní pravidla (obdobně je tomu v USA díky Části 129. Federální správy letectví).

 – Černá listina nebezpečných společností a informace pro cestující
Nehoda u Šarm al-Šajchu vedla k tomu, že na začátku roku 2005 Komise schválila návrh nařízení o informování cestujících v letecké dopravě. Cílem tohoto návrhu je, aby mezi členskými státy a Komisí lépe probíhala výměna informací o zakázaných leteckých společnostech nebo o těch, jejichž práva k leteckému provozu byla omezena z bezpečnostních důvodů.
Na základě tohoto návrhu bude možné sestavit „černé listiny“ leteckých společností, jejichž bezpečnost se považuje za nevyhovující. O návrhu v současné době jedná Rada a Evropský parlament. V návaznosti na tato jednání se objevila možnost, že by Komise spolupracovala na sestavení společných kritérií, podle kterých by se takové společnosti určovaly.
Komise rovněž navrhla, aby cestující byli lépe informováni a měli právo vědět předem, který přepravce bude zajišťovat jejich let (např. pokud služby poskytuje subdodavatel).

 – Zintezívnění prohlídek letadel ze třetích zemí a výměny informací o nich
Komise také zvažuje zpřísnění kontrolních mechanismů, které zavedla směrnice SAFA a které se vztahují na letadla ze třetích zemí, využívající evropská letiště. To se bude především týkat agentury EASA, která by se měla podílet na koordinaci inspekční činnosti a práce se získanými informacemi (systémy včasného varování).

 – Technická pomoc třetím zemím
Komise bude nadále poskytovat technickou pomoc orgánům třetích zemí za účelem zpřísnění předpisů v těchto zemích a lepšího plnění jejich mezinárodních závazků týkajících se bezpečnostního dozoru.

 – Mezinárodní rozměr
Letecká bezpečnost je téměř ze své podstaty globální otázkou. EU má v úmyslu prosazovat evropské normy, jež jsou jedny z nejpřísnějších na světě, a Komise podniká kroky k tomu, aby se zvýšila účast na činnosti v Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, což je nutné pro splnění zmíněného cíle.
Komise nedávno rovněž navrhla nová opatření, jež zohledňují sociální hlediska letecké bezpečnosti a zajišťují, aby zaměstnanci leteckých společností měli náležitou kvalifikaci.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy