Jak volat po celém světě téměř zadarmo

29.08.2005 | , Finance.cz
FinTriky


Stýská se vám po vašem dítěti, studujícímu v cizí zemi a chtěli byste s ním být stále ve styku? Stačí mít počítač s přístupem na internet a využít služby VoIP.

Téma týdne: Telefonujte levněji

Telefonujete hodně se svými obchodními partnery a s rodinou, komunikujete mezi pobočkami a kancelářemi vaší firmy nebo voláte často a dlouho do ciziny a chtěli byste platit méně za telekomunikační poplatky? Přemýšleli jste někdy o VoIP neboli možnosti telefonování přes internet? Tento způsob komunikace začíná být v poslední době zajímavým trendem nejen pro firmy, ale také pro domací uživatele.

Co je VoIP?
VoIP (anglicky Voice over Intenet Protocol) je služba přenosu hlasu prostřednictvím Internetu, která vychází z možností IP protokolu. Jedná se o moderní technologii, která poskytuje zákazníkům hlasové služby bez nutnosti vytváření kabelových přípojek telefonních linek. "Technologické studie jasně dokládají, že význam VoIP spojení roste, na světě jej dnes využívá přes 17 milionů firemních i privátních uživatelů, za tři roky to bude v segmentu SME (Small and Medium Entrepreneurs) až 55 % firem komunikujících výhradně přes datové linky. Telefonování bez paušálů, geografického omezení a mnohdy zdarma jednoznačně přestává být doménou internetových nadšenců", uvádí konzultant projektu VoIP Expo 2005 Jakub Ditrich.

Druhy VoIP

  1. Přes zapnutý počítač
    Potřebujete počítač s USB portem a do něj připojený telefon. Pak už stačí se zdarma zaregistrovat u některého z operátorů. Jedná se o variantu internetového telefonování s nejnižšími vstupními náklady a rychlou návratností počáteční investice. Vyplatí se hlavně u paušálního připojení k internetu. Při dial-up (vytáčeném) připojení se vyplatí zejména při volání do (nebo ze) zahraničí a může se vyplatit i při meziměstském volání v ČR (platíte jen místní tarif). Za výhodné tarify můžete volat i na pevné linky a mobily. Nevýhodou je nutnost trvale zapnutého počítače (dovolají se vám pouze tehdy, když máte zapnutý počítač) a nemožnost dovolat se k vám z pevných sítí (PSTN). Hodí se především pro domácí použití, volání mezi přáteli a pro použití na volaní domů ze zahraničních cest.
  2. Přes IP telefon
    Telefon připojíte pomocí ethernetového rozhraní k IP síti, která má připojení k Internetu. V telefonu pak nastavíte registrační údaje pro připojení vybranému operátorovi, u které máte registraci. Takto můžete s účastníky připojenými ke stejnému operátorovi volat zdarma. Pokud využijete služeb placeného operátora, získáte i veřejné telefonní číslo umožňující volat do pevných i mobilních sítí telefonních operátorů a zároveň bude možné se dovolat z pevných nebo mobilních telefonů i k vám. Kromě telefonování pomocí operátorů tento telefon umí i telefonovat tzv. Peer-to-Peer neboli z jednoho VoIP telefonu na druhý pomocí vytočení jeho IP adresy nebo veřejné IP adresy volaného. Výhodou je možnost volat bez nutnosti zapnutého počítače, vyšší kvalita zvuku a možnost získání veřejného telefonního čísla čili možnost volat i přijímat telefonní hovory z pevných linek a mobilních telefonů. Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady a delší doba návratnosti investic v případě, pokud budete volat málo. Hodí se především do domácností s vysokými účty za telefonní služby, pro zaměstnance pracující z domova nebo např. pro firemní použití.
  3. S využitím 1-2 analogových telefonů
    Pro tuto variantu vám stačí zakoupit bránu (Gateway) od operátora a můžete do ní připojit až dva stávající analogové telefony. Navíc získáte zabezpečení svého internetového připojení firewallem. Tento způsob umožňuje uživateli zdarma telefonovat z běžného telefonního přístroje připojeného do FXS zdířek této brány jinému účastníkovi, který má rovněž VoIP zařízení. Po registraci a zaplacení kreditu na některé z placených bran VoIP služeb je možné využívat VoIP telefonii a volat za nízký poplatek i na mobilní telefony a telefonní čísla v pevné telefonní síti. Zároveň se vám tak mohou dovolat z pevné sítě či mobilu (získáte veřejné tel. číslo). Výhodou je absence nutnosti kupovat nové telefony, získání firewallu, možnost připojení k LAN síti a získání veřejného telefonního čísla čili možnost volat i přijímat telefonní hovory z pevných a mobilních telefonů. Hodí se především pro domácí použití, v malých firmách, pro zaměstnance pracující z domova a pro případy, kdy je nutná možnost dvou telefonních hovorů současně.
  4. S využitím analogové pobočkové ústředny
    Pro tuto variantu vám stačí zakoupit bránu a můžete do ní připojit Vaši stávající analogovou ústřednu. Tento způsob umožňuje uživateli zdarma telefonovat z běžného telefonního přístroje připojeného do FXS zdířek této brány jinému účastníkovi, který má rovněž VoIP zařízení. Po registraci a zaplacení kreditu na některé z placených gatewayí služeb (VoIP serverů) je možné přes gateway využívat VoIP telefonii a volat za nízký poplatek i na mobilní telefony a telefonní čísla v pevné telefonní síti. Zároveň se vám tak mohou dovolat z pevné sítě či mobilu (získáte veřejné tel. číslo). Výhodou je absence nutnosti kupovat nové telefony, možnost využití stávající pobočkové ústředny, získání firewallu, možnost připojení k LAN síti a získání veřejného telefonního čísla čili možnost volat i přijímat telefonní hovory z pevných a mobilních telefonů. Hodí se především pro malé firmy s telefonní ústřednou a pro případy, kdy dostačuje možnost pouze dvou telefonních hovorů současně.
  5. S využitím PBX + zachována možnost volání přímo přes PSTN
    Pro tuto variantu potřebujete bránu a můžete do ní připojit Vaši stávající analogovou ústřednu. Můžete pak volat volitelně volat buď přes Internet nebo klasicky přímo přes pevné telefonní linky (PSTN). Výhodou je odpadnutí nutnosti kupovat nové telefony, možnost připojení k LAN síti, možnost výběru volání přes pevné linky nebo přes Internet, možnost volat do PSTN přes Internet za výhodnější tarify, atd. Hodí se především pro internetové telefonování přes stávající analogovou PBX, pro telefonování zdarma mezi dvěma vzdálenými pobočkami firmy, pro případy, kdy stačí možnost dvou telefonních hovorů současně a pro firmy, které chtějí volitelně používat obě cesty telefonování.
  6. S využitím 1-2 analogových telefonů + zachována možnost volání přímo přes PSTN
    Pro tuto variantu potřebujete bránu a můžete do ní připojit až dva analogové telefony. Volitelně můžete volat přes Internet či klasicky přes pevné telefonní linky (PSTN). Výhodou je nenutnost kupovat nové telefony, možnost připojit se k počítači nebo LAN síti, možnost zvolit si, zda budete volat přímo přes pevné linky nebo přes Internet, možnost volat do PSTN přes Internet za výhodnější tarify, možnost používat různé cesty volání (PSTN a Internet) pro různé regiony, atd. Hodí se především pro malé firmy, malé pobočky, firmy, které chtějí volitelné používat obě varianty telefonování (např. dispečinky, armáda, bezpečnostní služby, ...), atd.
  7. S připojením až 4 analogových telefonů či PBX
    Pro tuto variantu potřebujete bránu a můžete do ní připojit až čtyři analogové telefony. Výhodou je odpadnutí nutnosti kupovat nové telefony, možnost připojení k počítači nebo LAN síti, získání veřejného telefonního čísla čili možnost volat i přijímat telefonní hovory z pevných linek a mobilních telefonů a možnost připojit ke gatewayi místo analogových telefonů PBX. Hodí se především pro firmy s potřebou čtyř telefonů a pro firmy s PBX s ústřednou a potřebou až čtyř současných telefonních hovorů.
  8. Pomocí ADSL routeru s připojením 1 analogového telefonu (či PBX) + 4 PC
    Pro tuto variantu potřebujete ADSL připojení k Internetu a ADSL router, do kterého připojíte váš stávající analogový telefon a LAN síť. Výhodou je možnost připojení LAN sítě k Internetu pomocí ADSL služby, nenutnost kupovat nový telefon, získání veřejného telefonního čísla čili možnost volat i přijímat telefonní hovory z pevných linek a mobilních telefonů a místo analogových telefonů možnost připojení PBX. Hodí se pro použití v prostředí, kde je potřeba více počítačů než telefonů (např. grafická studia) a v případech, kdy stačí možnost jednoho probíhajícího telefonního hovoru.
  9. Připojení vzdáleného pracoviště jako klapky do PBX
    Pro tuto variantu potřebujete bránu, kterou připojíte k PBX na linky (klapky) místo 1-2 analogových telefonů. Výhodou je možnost komfortního telefonního spojení mezi ústřednou a vzdáleným pracovištěm, možnost přepojování telefonátů, atd. Hodí se především pro připojení zaměstnance do PBX centrály firmy nebo pro připojení pobočky firmy do PBX centrály firmy.

 
Které společnosti volání přes internet nabízejí?
Mezi nejznámější světové společnosti, které nabízí software a hardware pro volání přes internet po celém světě, patří Skype, CallTronic, VoipBusterWirphone, Vasesit.cz, atd. (viz tabulka s cenami hovorů níže). Mezi české operátory patří např. společnost fayn, která nabízí dva tarify. První tarif fayn stojí 299 Kč za aktivaci plus 89 Kč za měsíční paušál a umožňuje volat v síti fayn zdarma, místně ve špičce za 1 Kč/min, meziměstsky ve špičce za 1,50 Kč/min a na mobil za 4,50 Kč/min. Druhý tarif fayn free je k mání za cenu 399 Kč za aktivaci bez měsíčního paušálu a umožňuje volat v síti fayn zdarma, místně a meziměstsky za 2 Kč/min a na mobil za 6 Kč.

Tabulka: Ceny hovorů při volání přes internet (Kč/min)

Operátor ČR Rakousko Německo Chorvatsko Velká Británie
pevná linka mobil pevná linka mobil pevná linka mobil pevná linka mobil pevná linka mobil
Skype 0,69 4,49 0,51 6,56 0,51 5,99 1,27 5,36 0,51 6,14
CallTronic 0,51 4,32 0,42 4,56 0,34 4,68 1,07 3,74 0,31 4,78
VoipBuster 0 4,72 0 5,90 0 5,90 1,18 4,72 0 5,31

 Zdroj: Skype, CallTronic, VoipBuster

 

Další finanční tipy a triky naleznete na www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky