Od ledna je trh s plynem pro velkoodběratele liberalizovaný a ceny si odběratel domlouvá přímo s dodavatelem. Firmy si však stěžují, že jim ceny plynu neúměrně rostou. Ostatním zákazníkům ceny dosud reguluje Energetický regulační úřad.
Velkoodběratelé na trhu s plynem představují zhruba 20procentní podíl. "Bohužel trh v České republice ovládá RWE a její distribuční společnosti, vznik konkurence je proto velice komplikovaný. Jediný dodavatel cenu plynu pro oprávněné zákazníky neúměrně zvyšuje již od začátku tohoto roku," uvedlo SVSE v tiskové zprávě. Reakci RWE shání.
"Ceny nám plynárny po celý tento rok pouze oznamovaly. Vůbec nebylo a není možné o ceně jednat, i když to byl zásadní důvod, proč se deregulace trhu rozjížděla," uvedl Vlastimír Kontrik ze společnosti Energetika Vítkovice.
Například společnost MVV Energie v minulosti podala podnět na zahájení řízení s RWE Transgas k antimonopolnímu úřadu. Podle firmy dovozce plynu zneužívá svého dominantního postavení na trhu. Za účinnou obranu proti růstu plateb sdružení považuje změnu energetického zákona. "Úprava energetického zákona, kde oprávnění zákazníci dlouhodobě navrhují změnit sjednaný přístup k zásobníkům na regulovaný, by pomohla zmírnit monopolní situaci na českém plynárenském trhu," uvedlo sdružení.
Komplikovanou situací na trhu s plynem se zabývá také Energetický regulační úřad. Podle místopředsedy úřadu Blahoslava Němečka se se žádostí o řešení sporu, kdy se firma nedohodla na uzavření smlouvy na nákup plynu s příslušnou distribuční společností ze skupiny RWE, na úřad do července obrátila třetina oprávněných zákazníků.
Právo volby dodavatele plynu má od ledna zhruba sto největších zákazníků a asi tisíc výrobců elektřiny i tepla. Dalších zhruba 170.000 zákazníků čeká otevření trhu v lednu a o rok později bude mít volbu i přibližně 2,5 milionu zákazníků v domácnostech.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
