"Podle očekávání je s velkým náskokem v čele hlavní město Praha. V přepočtu na obyvatele zde kupní síla dosahuje téměř 133 procent celorepublikového průměru. Na opačném pólu žebříčku jsou desítky obcí, kde jsou průměrné hodnoty indexu kupní síly pod úrovní 70 procent," řekla Martina Drtinová ze společnosti Incoma Research.
Dodala, že mezi regiony převyšující celorepublikový průměr kupní síly patří pouze kraje Karlovarský, Liberecký, Středočeský a Plzeňský. Naopak kraj Vysočina dosahuje jen 90,3 procenta. "Zjednodušeně lze hovořit o bohatém západu a chudém východu," podotkla Drtinová.
Mezi pětici nejbohatších okresů se vedle hlavního města a obou přilehlých okresů podle Drtinové dostaly ještě Plzeň-město a Cheb. "Naopak žebříček uzavírá okres Bruntál, kde je index kupní síly 85 procent," uvedla.
Kupní síla obyvatel ČR se podle průzkumu přibližuje evropskému průměru jen velmi pomalu. "Svou paritou kupní síly se v současné době pohybujeme přibližně na 66 procentech průměrné úrovně evropské patnáctky. Vedeme si tak sice hůře než Slovinci (74 procent), ovšem lépe než Maďaři (59 procent), Slováci (49 procent) či Poláci (45 procent)," upozornila Drtinová.
Výsledkům průzkumu kupní síly obyvatel ČR odpovídají velké regionální rozdíly v hustotě rozmístění velkých nákupních center, které developeři zatím umisťují především do bohatších regionů.
Nejvíce možností utrácet v obchodních komplexech mají spotřebitelé v Praze, která v závěru loňského roku disponovala více než 400.000 metry čtverečními prodejní plochy. V Praze tak na tisíc obyvatel připadalo 339 metrů čtverečních moderní prodejní plochy. Naopak nejhůře na tom byli z tohoto pohledu obyvatelé kraje Vysočina, kde se nenacházelo ani jedno moderní nákupní centrum.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
