Rousek: Zájem zahraničních vystavovatelů roste

26.09.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


Začátkem října se uskuteční další ročník mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. S panem Jiřím Rouskem, ředitelem obchodní skupiny MSV, jsme si povídali o zajímavostech letošního roku.

Letos se koná již 47. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně a 3. ročník Mezinárodního veletrhu Transport a Logistika. Čím bude jiný a jaká budou hlavní lákadla vystavovatelů?
Jednotlivé ročníky veletrhu se liší zejména svou exponátovou nabídkou. K vidění bude celá řada novinek a progresivních technologických řešení českých i zahraničních výrobců. Výraznou změnou je velmi silné zastoupení obráběcí a tvářecí techniky, přestože je lichý rok a nekoná se specializovaný veletrh IMT. Pro letošek totiž došlo k udělení výjimky pro vystavovatele světového veletrhu obrábění a tváření EMO a ti tak mohou bez omezení vystavovat  své stroje na jiných veletrzích, čehož využívají i na MSV v Brně .Také v oboru plastů, gumárenství a chemie, který je hlavním tématem letošního MSV, přijdou vystavující firmy s celou řadou zajímavostí. Ale v každém oboru veletrhu naleznete něco pozoruhodného. Nabídku vystavovatelů tradičně doplňuje program odborných konferencí a seminářů, který se zabývá aktuálními trendy a problémy v prezentovaných oborech.

Které obory budou letošnímu veletrhu dominovat?
Každý rok stavíme do popředí obory, které si zaslouží pozornost z hlediska dynamiky rozvoje a významu pro celý průmysl. Letošní hlavní téma, oborový celek Plasty, gumárenství a chemie, tyto podmínky splňuje. Velmi dynamicky se rozvíjí a vzhledem k novým příležitostem v automobilovém průmyslu, obalovém průmyslu, elektrotechnice apod. jeho význam dále stoupá. V rámci MSV vykazuje tento oborový celek neustálý růst. Letos je účast o třetinu vyšší než vloni a těší nás velký zájem zahraničních výrobců nejen z Evropy, ale také z Asie. Dalším dominantním oborem bude obrábění a tváření s kompletní nabídkou strojů a zařízení. Velmi kvalitně bude obsazen také souběžně pořádaný veletrh Transport a Logistika. Jeho třetí ročník přivítá více vystavovatelů i zahraničních účastníků a zvýší se také počet zastoupených zemí.

Součástí veletrhu bývá i bohatý odborný doprovodný program. Na které akce byste nás pozval?
Odborných setkání bude v průběhu veletrhu skutečně hodně, takže zmíním alespoň ty nejdůležitější. Zajímavá určitě bude dvoudenní 10. mezinárodní logistická konference, jejíž pořádání Česká logistická asociace poprvé přesunula z Prahy do Brna. Ministerstvo dopravy na veletrhu pořádá diskusní fórum na téma Telematika - šance pro bezpečnější a efektivnější dopravu. Dalšího diskusního fóra s názvem Jahn a Singer o Česku v EU se zúčastní místopředseda vlády Martin Jahn a viceguvernér ČNB Miroslav Singer Opět se uskuteční sněm Svazu průmyslu a dopravy, z tradičních akcí nebude chybět ani 7. celostátní setkání elektrotechniků nebo 6. mezinárodní konference Integrované inženýrství v řízení průmyslových podniků. Po dvou letech proběhne také dvoudenní Česko-saské hospodářské fórum. Agentura CzechInvest připravuje třídenní seminář Podpora podnikání v ČR, který přinese informace o alternativních zdrojích financování. Doprovodných aktivit samozřejmě bude ještě daleko více, nejpodrobnější informace jsou k dispozici na www.bvv.cz/msv.

Loňský ročník byl ve znamení vstupu České republiky do EU. Bude i ten letošní zaměřen podobným směrem?
Členství v EU podobu veletrhu samozřejmě ovlivňuje, je patrné už z vyššího zájmu zahraničních vystavovatelů. Evropským tématům se opět věnujeme i v doprovodném programu. Potřetí připravujeme Evropské konzultační centrum, jehož cílem je seznamovat  podnikatelskou veřejnost  s možnostmi řešení problémů, se kterými se české firmy v EU nejčastěji setkávají. Tentokrát zaměří na témata jako veřejné zakázky, ochrana hospodářské soutěže a další. Všem zájemcům o bezplatné individuální konzultace týkající se podnikání na rozšířeném evropském trhu bude naše centrum k dispozici v přízemí pavilonu Z.

Pocítili jste po vstupu vyšší zájem vystavovatelů ze zahraničí?
Po vstupu do EU se náš veletrh stal zajímavějším pro západoevropské firmy malé a střední velikosti, které usilují o proniknutí na trhy nových členských zemí. Už v loňském roce se přihlásila řada zahraničních firem, které v Brně nikdy nevystavovaly. Většina z nich svou účast potvrdila i letos, kdy k nim přibyla další velká skupina „nováčků“. Počet vystavujících firem tak díky zvýšené zahraniční účasti mírně vzroste na přibližně 2 250. Jestliže vloni přijel ze zahraničí každý třetí vystavovatel, letos jich bude už přes 800 a podíl zahraničních firem tak dosáhne 36 procent. Ve skutečnosti ovšem bude zahraniční účast ještě vyšší, protože k přímým zahraničním vystavovatelům je třeba připočíst desítky firem především z Německa a Rakouska, které vystavují prostřednictvím českého zástupce či distributora. Ztrojnásobí se počet účastníků z Jižní Koreje, na dvojnásobek vzroste účast z Bulharska, Francie a Španělska, významně přibude také firem z Nizozemí, Polska, Rakouska nebo Švýcarska. Ve zvýšené míře se letos objevují rovněž firmy ze vzdálených teritorií jako Hongkongu, Jižní Koreje, Indie, Jihoafrické republiky a dalších, nově zastoupenými zeměmi jsou Irsko a Srí Lanka.

Zájem projevují i firmy s bývalého východního bloku. Platí pořád, že největším východoevropským vystavovatelem je Rusko?
Ruské firmy se budou prezentovat i v rámci tzv. oficiální expozice připravované Ministerstvem ekonomického rozvoje a obchodu Ruské federace. Komora pro hospodářské styky se SNS navíc na veletrhu organizuje dvě atraktivní setkání s ruskými a ukrajinskými podnikateli - Ruský Business Den a Business Den Ukrajiny.

Veletrh MSV minulý rok navštívila celá řada významných politických osobností, Stanislav Gross,  Milan Urban nebo Martin Tlapa. Koho očekáváte letos?
Čekáme řadu hostů z politické sféry, a to nejen z ČR, ale i z okolních zemí, zejména ze Slovenska. Svou účast na slavnostním zahájení MSV přislíbil premiér Jiří Paroubek, který bude doprovázen početnou vládní delegací. Na veletrhu se objeví i řada poslanců, senátorů a zahraničních diplomatů.

Pravidelně se na MSV v Brně vyhlašuje soutěž o Zlatou medaili. Jaké exponáty se mohou zúčastnit? Jaká jsou kritéria a kdo hodnotí kvalitu přihlášených produktů?
Soutěž je určena pro všechny exponáty veletrhů MSV a Transport a Logistika, které jsou svými parametry srovnatelné se světovou úrovní nebo určují trend vývoje ve svém oboru.  K základním posuzovaným kritériím patří novost výrobku, originalita koncepčního a konstrukčního řešení s doloženým efektem, technická a technologická úroveň, stupeň inovace, výrobní provedení celku i detailů, design, uživatelský komfort, obchodně-technické parametry, připravenost exponátu k dodávkám na trh, ekologické aspekty a celková úroveň prezentace exponátu. Soutěžní kategorie odpovídají oborovému členění MSV. Exponáty posuzuje hodnotitelská komise složená z předních odborníků ve strojírenství a dalších oborech. Povede ji Prof. Ing. Josef Vačkář, CSc., děkan Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Konečná uzávěrka přihlášek pro exponáty je 23. září a vyhlášení výsledků proběhne na slavnostním večeru 4. října, takže všichni ocenění dostanou možnost zúročit svůj úspěch již v průběhu veletržní prezentace.

Na veletrhu se představují velké nadnárodní giganty. Zbývá zde místo i pro menší firmy a podnikatele?
Na posledních ročnících tvořily firmy do 250 zaměstnanců více než čtyři pětiny všech vystavovatelů, nadpoloviční většina účastníků má dokonce méně než 25 zaměstnanců. Je to logické, protože podíl malých a středních firem na průmyslové produkci stále roste a veletrh jim vedle jiných marketingových cílů umožňuje zviditelnit se před odbornou veřejností. Naše společnost se v podpoře malého a středního podnikání dlouhodobě angažuje. Přímo ve veletržním Business centru pravidelně otevíráme Středisko pro podporu podnikání,jehož garantem je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Letos se ho zúčastní celkem šestnáct subjektů, mimo jiné Svaz průmyslu a dopravy ČR, agentury CzechInvest a CzechTrade, Hospodářská komora ČR, Institut svazu průmyslu ČR, Česká exportní banka nebo EGAP. Firmy zde získají na jediném místě komplexní informace o různých formách podpory malého a středního podnikání.

Má smysl i pro laickou veřejnost navštívit brány brněnského výstaviště v době konání MSV?
Na veletrh přicházejí návštěvnicí zejména pro odborné informace, mohou se na jednom místě dozvědět, jaké je aktuální stav a trendy v řadě průmyslových odvětví, získat přehled o případné konkurenci, podívat se na nové výrobky. Řada institucí na veletrhu nabízí i bezplatné poradenství o podpoře malého a středního podnikání, o trhu v rámci EU a obecnějších ekonomických tématech. Nejde tedy jen o strojírenství. Řekl bych, že MSV je zajímavé pro každého podnikatele či živnostníka.

Jedním z diskutovaných otázek je i vliv jihovýchodní Asie na tradiční české strojírenství. Myslíte, že si dokáže zachovat svou tvář a identitu, nebo neobstojí v konkurenci levných a stále kvalitnějších výrobků?
České strojírenství není vůbec v jednoduchém postavení, ale snaží se. Působí v něm velké množství firem a řada z nich je velmi úspěšná na evropském i světovém trhu. Síla a velikost MSV je obrazem tohoto stavu, takže nejlepší odpovědí na tuto otázku je možná návštěva veletrhu. Mohu doporučit také již zmíněné diskusní fórum Jahn a Singer o Česku v EU s účastí místopředsedy vlády pro ekonomiku Martina Jahna a viceguvernéra ČNB Miroslava Singera.

Dlouhodobě zájem o české výstavy a veletrhy stagnuje, někde i klesá. Jaká je situace u MSV?
Nemyslím si, že je pokles zájmu o veletrhy tak jednoznačný. Zájem vystavovatelů ovlivňuje celá řada faktorů a velmi záleží na konkrétním odboru. Například v Německu řada výstavních akcí zaznamenala v posledních letech zvýšený zájem. Pro řadu firem jsou veletrhy jako komplexní marketingový nástroj stále velmi přitažlivé. Jde ovšem o to, jak firmy dokážou využít všech možností, které veletrhy nabízejí, ve svůj prospěch. Pokud jde o MSV, počet vystavujících firem oproti loňsku vzroste na zhruba 2250, a to nás samozřejmě velmi těší.

Co děláte pro to, aby tahle situace nenastala i u vás? Nabízíte nové služby, levnější ceny?
Pro vystavovatele se na základě jejich odezvy vždy snažíme vytvořit ty nejlepší podmínky. Na každém ročníku zjišťujeme, jaké změny by uvítali, a snažíme se jejich přáním řídit, i když samozřejmě nejde vyhovět všem. Udržet se na špici zájmu vyžaduje permanentní investice do infrastruktury veletržního areálu, zkvalitňování služeb i propagace. Za náš největší úkol pokládáme zajištění kvalitní klientely. Většinu úsilí tedy věnujeme akvizici těch správných návštěvníků tak, aby účast na veletrhu byla co nejefektivnější. Ve zkvalitňování návštěvnické klientely z Česka i zahraničí vidíme nejlepší cestu k udržení vystavovatelů a získání nových. Jak se nám toto úsilí daří, mohou čtenáři posoudit sami ve dnech 3. až 7. října na brněnském výstavišti.

 

Ing.Jiří Rousek absolvent Vysoké školy ekonomické v Praze, obor ekonomika zahraničního obchodu. V BVV pracuje v různých funkcích od roku 1985. Posledních 6 let jpůsobí ako vedoucí manažer projektu MSV. Před třemi lety byl jmenován ředitelem obchodní skupiny, do které krom strojrenskho veletrhu a s ním souvisejících projektů patří i mimoveletržní pronájmy.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW