"Předpokládám, že do roka či do roka a půl může být předložen (návrh občanského zákoníku) do vlády a legislativního procesu. A až bude schválen, tak skončí tento zákoník práce," uvedl premiér. Nový občanský zákoník by tak měl podle slov předsedy vlády následně upravovat i pracovněprávní vztahy. Diskuze o vládním návrhu zákoníku práce v minulých týdnech vyvolaly spor mezi koaličními stranami, opozicí i zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců.
Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl, který kritizoval přípravu i obsah zákoníku, v reakci na Paroubkova slova na tiskové konferenci uvedl, že je společně s prezidentem Hospodářské komory Jaromírem Drábkem pro stabilní legislativu. "Je lepší nedělat nový zákoník práce, který by platil, řekněme dva roky, a je daleko rozumnější zůstat u stávajícího zákoníku práce," uvedl.
Podle Paroubka je koncepce navrhovaného zákoníku práce pro podnikatele výhodnější než současná úprava. "Pro současný návrh bez významných změn hlasovat nemůžeme," reagoval však předseda opoziční ODS Mirek Topolánek.
Podle dnešního vyjádření ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha však nebude občanský zákoník platit dříve než za tři až čtyři roky. "Když nebude nový zákoník práce, tak bude platit ten stávající, a bude zřejmě platit do doby, než bude nový občanský zákoník," uvedl. Nová úprava je podle Škromacha pro podnikatele výhodnější a liberalizuje pracovněprávní vztahy.
Zaměstnavatelům v návrhu zákoníku práce chybí například možnost dát výpověď bez udání důvodu s patřičným odškodněním. Podniky podle nich potřebují mít možnost přijímat a propouštět zaměstnance vzhledem k situaci na trhu. Návrh prý povede k tomu, že podniky nebudou nové pracovníky přijímat, protože se budou bát, co s nimi, až se dařit přestane. Za sporný bod považují také kontrolní moc odborů nad chodem podniku, ta se však podle Štěcha v novém návrhu nemění.
Návrh nového zákoníku práce vláda schválila hlasy ministrů ČSSD před dvěma týdny. Proti byl ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU- ČSL), zbylí dva zástupci lidovců byli v té době na zahraniční cestě. Unionisté se hlasování zdrželi, stejně jako šéf legislativní rady vlády a ministr bez portfeje Pavel Zářecký.
Současný zákoník platí od roku 1966, v posledních 15 letech jej parlament několikrát novelizoval. Podle expertů je nyní nepřehledný a složitý. Vládní verzi nyní projedná parlament a následně ji posoudí prezident.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
