Šéf železničních odborů Jaromír Dušek má nároky ještě vyšší. Podle něj je reálné, aby platy rostly pětiprocentním tempem. V případě Českých drah hodlá Dušek takový nárůst opravdu prosadit, píšou LN.
Požadavky odborů ostře kritizuje generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy Zdeněk Liška. "Takový reálný růst je nepřípustný," prohlásil. Podle něj by nebyl doprovázen vyšší produktivitou práce.
Konzultační firma Mercer Human Resources Consulting v pondělí zveřejnila, že českým zaměstnancům by měly mzdy stoupnout celkově o pět procent a reálně po odečtení inflace o 2,5 procenta.
S takovým zvýšením Liška souhlasí. Za hluboce podhodnocený však tento odhad označili nejen odboráři, ale také analytici. "Reálně by mzdy v příštím roce mohly růst tempem pěti až šesti procent," řekl listu analytik společnosti PPF Pavel Kohout. Za pravdu mu dává také hlavní ekonom firmy Patria Finance David Marek. O něco pesimističtější je pak ekonomka Markéta Šichtařová z Next Finance, která pro příští rok odhaduje čtyřprocentní nárůst.
Začátkem září se zástupci vlády a Odborového svazu státních orgánů dohodli, že objem peněz na růst platů ve veřejném sektoru vzroste v příštím roce o 4,5 procenta. "Pokládám to za rozumný a solidní kompromis. Myslím si, že je to rozumný růst i z hlediska vývoje inflace v příštím roce, zajišťuje zhruba dvouprocentní reálné zhodnocení mezd ve veřejném sektoru," komentoval tehdy dohodu ministr financí Bohuslav Sobotka.
Konzultační společnost Mercer uvádí, že v celé Evropské unii se výplaty po odečtení inflace zvýší o dvě procenta, nad tímto průměrem však budou téměř všechny členské země střední a východní Evropy s výjimkou Polska. Lépe se budou mít zaměstnanci na Slovensku, kterým se mají mzdy v průměru zvýšit celkově o 6,3 procenta a reálně o 3,5 procenta.
Nejvíce by se měly příští rok zvýšit reálné mzdy zaměstnanců v rychle rostoucích ekonomikách východní Evropy, Indie a Číny.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
