ANALÝZA: Euro už nové členské země EU zjevně tolik neláká

12.10.2005 | , Reuters
ÚČTY A SPOŘENÍ


Ať za tím vězí problémy na domácí politické scéně, nebo krize institucí Evropské unie, jednotná evropská měna očividně ztrácí pro nové členské státy EU kouzlo. Původně chtěly všechny nové členské země přijmout euro nejpozději v roce 2010.

Avšak vyhlídka na rozšíření eurozóny na 22 z nynějších 12 členů dnes vypadá vzdálenější než kdy jindy. Ekonomové již upírají zrak k příštímu desetiletí, pokud jde o datum vstupu větších kandidátů, kteří buď beznadějně nesplňují podmínky pro členství, nebo s ním jednoduše nespěchají. "Je docela evidentní, že ty větší z nových členských zemí nemají příliš chuť postupovat rychle vpřed," řekl Daniel Gros, ředitel Centra evropských politických studií v Bruselu.

Maďarsko se minulý týden prakticky vzdalo cílů pro přijetí eura poté, co výrazně revidovalo prognózy rozpočtových schodků. Polská konzervativní strana, která vyhrála volby z 25.září, slíbila, že ekonomiku připraví na přijetí eura, během svého čtyřletého mandátu však nechce učinit závazná rozhodnutí o členství. To je recept, jak vstup odložit na neurčito do příští dekády. Česko uznalo, že cíl případného vstupu již v roce 2009 je nerealistický, a přimklo se k alternativě o rok pozdější. Opoziční ODS přitom uvažuje, zda to není stále příliš brzy. Slovensko představuje výjimku, když jedná o ukotvení koruny ve směnném mechamismu ERM-2 již v příštím roce a je odhodlané vstoupit do eurozóny v roce 2009. Nedávná parlamentní krize však zpochybnila budoucnost reforem po volbách v příštím roce.

KAMENY ÚRAZU
V pravidelném čtvrtletním průzkumu ze srpna se většina analytiků ještě domnívala, že všechny nové členské země EU jsou schopny přijmout euro do roku 2010. Někteří z nich nyní říkají, že Češi a Poláci stále mají šanci. Ostatní jsou skeptičtí. "V případě Polska jsme před volbami říkali 2012, nyní bychom mohli očekávat 2013 nebo 2014," řekl ekonom Oliver Weeks z Morgan Stanley v Londýně. Češi podle něj vstoupí do eurozóny roku 2013 a Maďaři ještě později.

Dokonce i pobaltským zemím, Litvě, Lotyšsku a Estonsku, které již vstoupily do systému ERM-2 a doufají v přijetí eura v letech 2007 či 2008, hrozí odklad. Jejich kvetoucí ekonomiky je totiž vzdalují inflačním cílům. Pro většinu nováčků jsou však hlavními kameny úrazu nafouklé veřejné sektory a nákladné, neefektivní systémy sociálního zabezpečení. Z těchto důvodů mohou jen obtížně splnit požadovaný limit rozpočtových schodků ve výši 3 procent hrubého domácího produktu (HDP).

Ekonomové tvrdí, že pro malé a otevřené středoevropské ekonomiky by zdravé rozpočty a přechod na euro měly dokonalý ekonomický smysl, neboť by tím podpořily zahraniční obchod a investice a ochránily se před zvraty na světových finančních trzích. Analytici však upozorňují, že s volbami na obzoru se utahování opasků a přijímání eura sotva jeví jako recept na přilákání voličských hlasů. "Ukázalo se, že politický cyklus je mocnější, než si lidé mysleli," řekl Reinhard Cluse, ekonom pro evropské trhy z banky UBS v Londýně. "Vlády mají zato, že volby vyhrají spíše pomocí laxní rozpočtové politiky než snahou oslňovat voliče plány na rychlý vstup do eurozóny," řekl Cluse.

V Polsku se parlamentní volby konaly minulý měsíc a tuto neděli zemi čekají volby prezidentské. Češi, Slováci a Maďaři půjdou volit napřesrok, přičemž vládní koalice v průzkumech veřejného mínění zaostávají za opozičními stranami. Díky úspěšnému členství v Evropské unii se navíc paradoxně zdá, že přijetí eura není až tak naléhavé, říkají ekonomové. Regionální měny jsou silné, inflace a úrokové sazby stojí na historických minimech a zahraniční investice se do nových továren i státních dluhopisů jen hrnou. Politici se proto možná v duchu ptají, proč by se měli trápit vstupováním do eurozóny.

Autor článku

 

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ