Mluvčí Philip Tod vyložil, že dosud provedené testy na uhynulých kachnách v rumunské deltě Dunaje neumožnily izolovat virus H5N1, který způsobuje nejprudší formu choroby, ale ani jeho mírnější varianty. Zatím tedy není jasné, co způsobilo úhyn 40 kachen a jednoho kuřete na farmě v Ceamurlia-de-Jos.
Do oblasti mají dnes dorazit tři veterinární experti EU s laboratorním vybavením, uvedl Tod. Předpokládá, že do středy bude jasno, zda v Rumunsku jde o drůbeží chřipku nebo ne. EK podle něj vysoce oceňuje energickou reakci rumunských orgánů a nemá důvod je podezírat z liknavosti nebo korupce.
V Turecku byl virus zjištěn, i když zatím nejsou přesně známy jeho vlastnosti. Očekává se, že tamní vzorky budou dnes zaslány do autorizované laboratoře EU v britském Weybridge. Charakteristika viru by pak měla být zjištěna do 48 hodin.
EU je znepokojena šířením nakažlivého viru stále blíže k Evropě. Obává se, že může způsobit obrovské ekonomické škody, ale vzhledem k přenositelnosti na člověka také smrtící chřipkovou pandemii. Zatím zakázala import veškerých drůbežích produktů z 12 zemí včetně Číny a Ruska.
Komise vyzvala dnes členské státy, aby požádaly lesníky a lovce o jakékoli informace o početnějších úhynech divokých ptáků. Tod ovšem vyjádřil silnou pochybnost, že by nákazu mohli přenášet stěhovaví ptáci - upozornil, že nemoc obvykle zabíjí do tří dnů; nakažená zvířata by sotva daleko doletěla.
V Asii si epidemie vyžádala utracení 125 milionů kusů drůbeže. Ekonomické škody jsou odhadovány na osm až 12 miliard eur. Počet lidských obětí dosáhl 50-60.
Některé členské a kandidátské země EU nečekají na stanovisko komise a dovozy drůbeže z Rumunska už zakázaly. Tod odmítl tento postup komentovat. Řekl jen, že podle názoru EK je žádoucí, aby "pětadvacítka" postupovala jednotně.
Česká Státní veterinární správa dnes, stejně jako EU, zakázala dovoz potravin a výrobků z drůbeže z Turecka. Také pravidelně monitoruje chovy a uhynulé volně žijící ptáky na území České republiky, řekl mluvčí Josef Duben.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
