Je to jeden z pěti bodů, jimiž chce EK přispět k oživení debaty o sedmiletém rozpočtu na léta 2007-13 před neformálním summitem EU svolaném do Hampton Court u Londýna na čtvrtek příštího týdne. Budoucí financování EU nemá být stěžejním tématem summitu, nastolí jej však přinejmenším premiéři nových členských států. Británie slibuje, že jako předsednická země předloží vlastní návrh rozpočtu začátkem listopadu.
Výrazný posun důrazu na konkurenceschopnost, tedy na tzv. lisabonskou strategii EU, může zkomplikovat život novým zemím, které zatím využívají peníze ze strukturálních fondů a z Fondu soudržnosti převážně na výstavbu silnic a podobné infrastruktury. Mohl by ztížit například záměr zaměřit značnou část těchto prostředků na opravy a rekonstrukce panelových bytových domů.
Komise dále navrhla zřízení Fondu adaptace na globalizaci, který by sloužil jako polštář pro případy, kdy by bankroty či restrukturalizace podniků vyvolané globalizací vedly k sociálním otřesům. Peníze z tohoto evropského fondu by šly hlavně na náklady spojené s přeškolením pracovníků a vytvářením nových pracovních míst podle přesně stanovených podmínek. Zatím nebylo sděleno, kolik peněz by takový fond obsahoval.
Třetím z pěti návrhů EK je urychlení transferu prostředků vynakládaných na přímé platby zemědělcům do programu venkovského rozvoje, a to o procento ročně od roku 2009 do roku 2013; celkem by takto bylo převedeno 3,2 miliardy eur. Cílem je dál omezit financování zemědělské výroby a vytvářet na venkově další pracovní místa.
Krokem vstříc britským požadavkům je návrh provést zevrubnou revizi rozpočtové politiky EU, tedy struktury rozpočtu, jeho příjmů a výdajů, aby lépe odpovídal budoucím výzvám. Komise se zavázala, že předloží takový návrh k diskusi na začátku roku 2009. Posledním z dnešní série návrhů je podřídit Evropský rozvojový fond, z něhož se vyplácí pomoc rozvojovým zemím, do normálního schvalovacího mechanismu, a umožnit tak Evropskému parlamentu, aby se na schvalování těchto částek podílel.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
