Z dotazníkového šetření Sdružení velkých spotřebitelů energie vyplývá, že zvýšení cen elektrické energie se bude v roce 2006 pohybovat v rozmezí od 15 do 28 procent. Trh s energiemi není podle svazu v Evropě funkční, velcí výrobci a dodavatelé se prý snaží držet dominantní postavení na národních trzích a prakticky si nekonkurují.
Zástupci zaměstnavatelů proto nesouhlasí s předpokládaným nárůstem ceny energie pro podniky o 15 až 18 procent a považují jej za nepřiměřený. "Není k tomu žádný důvod," uvedl předseda Konfederace zaměstnavatelských svazů Jan Wiesner.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch považuje růst cen energie za realitu. "Možnosti státu jsou v tomto ohledu velice omezené, je třeba zaměřit se na opatření vedoucí ke snížení energetické náročnosti výroby," podotkl. Wiesner poznamenal, že k tomu musí stát nejprve vytvořit podmínky. Zaměstnavatelé požadují také opatření, na jejichž základě by se výrobci a dodavatelé energie chovali hospodárněji.
Možnosti vlády jsou v této oblasti velmi omezené, míní analytik Patria Finance David Marek. Prakticky jediným vhodným "protržním" opatřením je podle něj standardní kontrola tvorby cen v odvětvích přirozeného monopolu. "Snižování energetické náročnosti výroby je plně v režii firem, resp. posilování jejich konkurenční schopnosti," upozornil.
Růst cen energií v Česku je především důsledkem celosvětového trendu zvyšování cen uhlí, ropy a zemního plynu. Velkoodběratelé meziročně platí za plyn až o 40 procent více. Od příštího roku mají stoupnout i ceny elektřiny, na konečné ceny bude mít ještě vliv rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, který část cen reguluje. Ekonomové odhadují růst cen pro domácnosti o pět až deset procent, zřejmě vyšším tempem porostou ceny větším podnikům.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					