Chirakovým vyjádřením vrcholí snaha Francie zabránit Evropské komisi, aby předložila v rámci globálních jednání takovou nabídku na snížení zemědělských cel, která by byla pro obchodní partnery přijatelná. Jeho dnešní slova však již zpochybňují samotnou jednotnou pozici EU v obchodních jednáních. Za EU sice vyjednává Evropská komise, každá členská země je však plnoprávným členem WTO.
V prosinci budou země Světové obchodní organizace (WTO) jednat v Hongkongu o uzavření globální dohody. Nezdar hongkongských jednání by podle diplomatů znamenal kolaps tzv. katarského kola, které se vleče od roku 2001. O řadu let by se tím odložila liberalizace světového obchodu, díky níž by se mohly vymanit z chudoby desítky milionu lidí po celém světě.
Chirac pohrozil vetem Francie ve chvíli, kdy Evropská komise připravuje svou poslední a klíčovou nabídku pro zemědělský obchod ve snaze vytáhnout rozhovory ze slepé uličky. Francie, která v EU nejvíce těží ze zemědělských subvencí a cel, v posledních dvou týdnech ostře vystupuje proti jakýmkoliv ústupkům, které by vyžadovaly další reformu Společné zemědělské politiky (CAP). Paříž tvrdí, že obchodní komisař Peter Mandelson v jednání přestupuje svůj mandát, a snaží se mu svázat ruce.
"Prezident dal najevo, že i když na programu (summitu) to není, chce, aby francouzská pozice byla jasná. Francie si vyhrazuje právo neschválit žádnou dohodu, která by tuto podmínku (nynější podobu CAP) nerespektovala," uvedl Chirakův mluvčí.
Situace v jednáních WTO je nyní taková, že partneři EU v čele s USA a předními rozvojovými zeměmi tlačí unii k podstatné nabídce v zemědělství. Teď všichni čekají jen na evropskou nabídku, kterou EU původně slíbila na dnešek a později odsunula na další dny. Rozvojový svět bez vyřešení zemědělství, na němž chudé země závisejí daleko více než bohaté, není ochoten vůbec jednat o dalších otázkách.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					