V Indii mají české podniky šanci v energetice a strojírenství

03.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 3. listopadu (ČTK) - České podniky mají podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Tlapy šanci uspět na indickém trhu ve strojírenství a energetice. Za vhodnější považuje zakládat partnerství s místními podniky či postupovat v oborových aliancích, Tlapa to uvedl na setkání s novináři. V neděli na týdenní návštěvu Indie odlétá prezident Václav Klaus, kterého doprovodí zhruba dvacítka podnikatelů.

Nejperspektivnějším odvětvím pro české podniky je podle agentury CzechTrade zřejmě energetika. "Indie má v současné době 118.400 MW instalované kapacity, do roku 2012 se předpokládá nárůst na zhruba 200.000 MW," uvedl ředitel zastoupení agentury CzechTrade v Bombaji Vladimír Jeništa. Na indickém elektroenergetickém trhu dnes působí například české firmy Škodaexport a Škoda Power.

Při modernizaci zastaralé techniky by mohly mít šanci podle Tlapy výrobci obráběcích, tvářecích, textilních, pletacích či tiskařských strojů. Největší obchodní prostor je podle CzechTrade v dopravním průmyslu. V automobilovém průmyslu rozšíří mladoboleslavská Škoda Auto v Indii kapacity na výrobu vozů Škoda Octavia. Prezident Klaus by měl během své návštěvy otevřít novou výrobní linku.

České firmy dnes mají podle Tlapy poměrně málo informací o obchodních příležitostech v Indii. "Přesto, že obchodní výměna v posledních letech jde nahoru, tak se nám zdá, že informace nejsou příliš velké. Naší snahou je zlepšit vědomí o možnostech," řekl.

Na začátku příštího roku by měla vláda od ministerstva obdržet materiál ke strategii prosazování obchodně-ekonomických zájmů v Indii. "Chtěli bychom dopracovat ještě některé části strategie během návštěvy prezidenta Klause," řekl Tlapa. Jednou z priorit je podle něj personální posílení zastoupení státu pro podporu ekonomických zájmů. "Ve srovnání s jinými zeměmi jsme tam zastoupeni velice střídmě," doplnil.

Indická ekonomika, která je 11. největší na světě, roste v posledních letech sedmi až osmiprocentním ročním tempem. Roste ale i obchodní deficit země. "Země nemá dostatek kapacit, které by dokázaly zajistit modernizaci země a tím pádem je zajímavá pro zahraniční investice a obchodníky," řekl Tlapa. Podniky z České republiky loni do Indie vyvezly zboží za 5,1 miliardy korun, opačným směrem putovalo zboží za 4,7 miliardy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK