Ministerstvo v tendru na mýtné porušilo dle sdružení Mytia zákon

14.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 14. listopadu (ČTK) - Ministerstvo dopravy porušilo při soutěži na dodavatele mýtného systému v ČR zákon, tvrdí sdružení Mytia, které podalo v tendru nejnižší nabídku. Sdělil to Milan Řehák ze sdružení, jež zahrnuje firmy Ascom Fela, Damovo a ABD Group. Podle mluvčí Marcely Žižkové ale ministerstvo dopravy postupuje přesně podle zákona o veřejných zakázkách.

Do české soutěže se přihlásily čtyři nabídky. Sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun, sdružení Autostrade za 17,5 miliardy a Kapsch za 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena měla hrát při výběru vítěze 60procentní roli.

Podle neoficiálních informací ale komise vyhodnotila jako nejlepší nabídku Kapsche. Podle informací ČTK vyřadila některé nižší nabídky pro formální nedostatky.

Mytia považuje za porušení pravidel otevřeného řízení to, že MD tají rozhodnutí i týden poté, co komise vybrala nejlepší nabídku. Podle sdružení již rozhodnutí komise mělo být účastníkům k dispozici. MD také tvrdí, že o vítězi by měla rozhodovat vláda. To je ale podle Mytie v rozporu se zákonem.

Informace, které zákon dovoluje a požaduje zveřejnit, ministerstvo dopravy zveřejnilo a všechna další rozhodnutí budou uchazečům sdělena opět striktně podle zákona, řekla Žižková. Všechny dílčí kroky podle ní řeší od počátku jednotlivá usnesení vlády.

Mytia ale požádala ministerstvo, aby zpřístupnilo informace o hodnocení nabídek. Chce nahlédnout do zprávy, kterou pořídila hodnotící komise. Současně podalo námitky proti údajně netransparentnímu postupu MD po ukončení práce hodnotící komise.

Italská Autostrade, která také podala nižší nabídku než Kapsch, svolala na úterý k mýtnému tiskovou konferenci.

Tendr již předtím, než komise vybrala vítěze, kritizovaly další firmy, především ty, které chtěly nabídnout satelitní řešení. Podmínky tendru podle nich ale zvýhodňovaly mikrovlnný systém. Všechny čtyři došlé nabídky také počítají právě s mikrovlnným měřením ujetých kilometrů na zpoplatněných silnicích.

V Česku se má mýtné od nákladních vozů nad 12 tun začít vybírat od roku 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy prvních tříd by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Platilo by se pak na 2100 km českých silnic. Sazby mýtného má MD navrhnout začátkem příštího roku. Měly by činit v průměru 4,05 koruny na kilometr na dálnicích a 1,9 koruny na dalších zpoplatněných silnicích. Stát by tak vybral ročně osm až devět miliard Kč.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK