EP schválil vytvoření "černé listiny" riskantních aerolinek

16.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


ŠTRASBURK/BRUSEL 16. listopadu (zpravodaj ČTK) - Evropský parlament schválil vytvoření "černé listiny" leteckých společností, kterým z bezpečnostních důvodů bude zakázáno létat v celé Evropské unii. Až dosud si podobné seznamy vytvářejí jednotlivé státy, ale po očekávaném souhlasu ministrů "pětadvacítky" by jednotná "černá listina" mohla platit v celé unii na počátku příštího roku.

Pro opatření, reagující na letecké katastrofy pochybných přepravců v zahraničí, hlasovalo drtivá většina 577 poslanců, jen 16 bylo proti a 31 se zdrželo. Text byl předjednán s Evropskou komisí a Radou EU, takže se očekává, že jej ministři dopravy hladce schválí na svém zasedání 5. prosince.

Stefaan de Rynck, mluvčí komisaře pro dopravu Jacquese Barrota, předpokládá, že první společná "černá listina" by se mohla zrodit v prvním čtvrtletí příštího roku.

Spotřebitelé také získají právo předem vědět, s jakou společností poletí. "Černá listina" má být dostupná na internetu, na letištích a u prodejců letenek, aby pasažéři byli v předstihu varováni, do jakých letadel by ani mimo EU raději neměli nastoupit.

Na rozdíl od původního návrhu EP navíc schválil právo cestujících na odškodnění, pokud byl dopravce na "černou listinu" zapsán až po rezervaci či koupi letenek. V takovém případě cestující získá nárok na náhradní let anebo vrácení plné ceny.

"Cestující budou těžit ze stejné ochrany bez ohledu na to, z jakého letiště v EU využijí," uvedla zpravodajka EP Christine de Veyracová. Komise v reakci na hlasování zase ocenila příkladnou spolupráci jednotlivých institucí EU.

Zásadu jednotné "černé listiny" se podařilo prosadit po sérii leteckých neštěstí, naposledy pádu letadla kolumbijské společnosti West Caribbean ve Venezuele; většinu ze 160 obětí tvořili francouzští turisté.

Až nařízení začne platit, členské státy EU budou povinny do měsíce informovat EK, kterým aerolinkám zakázaly provozovat služby. EK následně bude informovat ostatní členské státy a do měsíce, na základě společných kritérií, sestaví "černou listinu". Dopravci se mezitím budou moci vyjádřit.

K zapsání na seznam budou zapotřebí důkazy o závažných bezpečnostních nedostatcích, zanedbávání údržby, neschopnosti či neochotě vady odstranit či o nedostatcích úřadů v kontrole a vymáhání bezpečnostních norem. Seznam by se měl čtvrtletně aktualizovat. Společná "černá listina" nebude bránit jednotlivým státům EU neprodleně reagovat na náhlá bezpečnostní rizika a zakázat či omezit provoz dalších leteckých dopravců.

Až dosud nebyly jednotlivé zákazy v EU koordinovány. Například letos na jaře byla turecká společnost Onur Air zakázaná v Nizozemsku, ale ne v Belgii, takže vozila cestující autobusy z Amsterodamu na letiště v belgickém Charleroi, odkud létala do Turecka.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK