"Pro účely kolaudačního řízení předložila společnost ČEZ pouze zjednodušenou dokumentaci, ze které není možné posoudit změny zrealizované za dobu výstavby v technologii elektrárny," uvedl předseda sdružení Vladimír Halana. Považuje to za stěžejní překážku pro vydání kolaudačního rozhodnutí.
Mluvčí elektrárny Milan Nebesář v reakci na slova sdružení řekl, že firma dodala veškeré zákonem požadované dokumenty a v některých případech i nad rámec zákona.
Sdružení rovněž uvedlo, že po ČEZ v rámci řízení neúspěšně požadovalo 84 dokumentů k posouzení jaderné bezpečnosti. ČEZ prý také nepředložil vyhodnocení splnění několika doporučení Mezinárodní agentury pro atomovou energii či analýzu kompatibility komponent použitých v systému od různých dodavatelů. "Bez těchto náležitostí není možné podle stavebního zákona vydat kolaudační rozhodnutí," uvedl Halana.
"Naše prognóza je, že kolaudační rozhodnutí by mělo být zamítnuto přinejmenším do doby doplnění požadovaných podkladů," doplnil právník sdružení František Korbel. Pokud by stavební úřad povolení vydal, sdružení by jej považovalo za nezákonné. Podle Nebesáře by však případný kladný verdikt úřadu automaticky znamenal soulad řízení se zákonem.
ČEZ podal žádost o vydání rozhodnutí podle sdružení v polovině září, čtyři roky po nastartování reaktoru. Úřad měl na vydání verdiktu 30 dní a lhůtu následně o další měsíc prodloužil. Proces má schválit do užívání mimo jiné budovu s reaktorem, strojovnu a systémy řízení. Podle některých informací by úřad mohl rozhodnout do konce měsíce. ČEZ rovněž připravuje žádost i pro druhý blok, který spustil předloni.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
