Předvánoční nákupy rostou, vrchol se posouvá blíže ke svátkům

04.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 4. prosince (ČTK) - Předvánoční nákupy jsou v plném proudu. Obchodníci registrují deseti až 20procentní růst zákazníků i tržeb ve srovnání s prvním adventním víkendem. V porovnání s minulým rokem byl však bronzový víkend pravděpodobně slabší, v posledních letech se největší nápor v obchodech posouvá blíže ke Štědrému dni. Tuto sobotu a neděli lidé podle vyjádření provozovatelů obchodních řetězců hodně nakupovali mikulášské laskominy.

Zákazníci podle mluvčí Teska Jany Matouškové měli tento víkend z potravin největší zájem o čokolády, čokoládové figurky, ale i o běžné a exotické ovoce či ořechy. "Zkrátka o vše, co by nemělo v mikulášské nadílce chybět," uvedla. Vedle nadílky se ve velké míře prodávají rovněž potřeby na pečení cukroví jako mouka, cukr, prášky do pečiva, polevy na cukroví, čokoláda či ořechy, doplnila.

Podle Kateřiny Černé, mluvčí Ahold Czech Republic, pod který patří obchody Albert a Hypernova, lidé zatím příliš nenakupují hračky, tradiční vánoční dárek. Podle ní může být jedním z důvodů to, že nabídka většiny zboží je velmi vysoká a lidé tak odkládají nákupy na později. "Je vidět, že první dva tři adventní víkendy slábnou, a o to silnější je poslední víkend a pět dní před Štědrým dnem," řekla.

Zájem o hračky naopak registruje Tesco, které jich podle Matouškové nabízí asi 2500 druhů. Tento víkend měli prý lidé největší zájem o hračky, které znají z televizní reklamy. "Kuchyňka pro panenky, auto obojživelník, které jezdí na suchu, na vodě i na sněhu, panenky Chou Chou a Anabell, Barbie, ale také stavebnice či puzzle," uvedla.

Tržby Aholdu v porovnání s prvním adventním víkendem stouply o 20 procent. Tesco minulý víkend zaznamenalo 30 až 40procentní nárůst zákazníků oproti běžnému prodejnímu období. "Nyní je to ještě o dalších deset až 12 procent více než minulý víkend," uvedla Matoušková.

V obchodních domech IKEA lidé podle mluvčí Kateřiny Horové nakupují veškerý sortiment a není možné odlišit nějaký hit. Z vánočního zboží mají zájem tradičně o ozdoby, vánoční osvětlení, textil či dekorační polštáře.

Obchodní domy se na Vánoce, ekonomicky nejzajímavější období v roce, připravují obvykle několik měsíců. Tesco začalo podle Matouškové na začátku roku, odkdy připravovalo vánoční nabídku. V porovnání s obvyklým provozem je nyní nápor distribučních center zhruba dvojnásobný. "Zatímco například do našeho distribučního centra s trvanlivými potravinami v Jažlovicích přijede během roku zhruba 100 kamionů denně, nyní denně přijímáme více než 200 kamionů se zbožím," doplnila.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK