V průzkumu řetězců dopadly nejhůře diskontní prodejny

14.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 14. prosince (ČTK) - V průzkumu Agrární komory, který byl zaměřený na kvalitu potravin prodávaných v obchodních řetězcích, dopadly nejhůře diskontní prodejny. V nich byla zjištěna více než polovina z několika stovek nedostatků, na které listopadový průzkum poukázal. Třetina ze všech prohřešků připadla na diskontní řetězec Lidl, uvedli zástupci AK na tiskové konferenci. Vedle prodeje prošlých výrobků obchodní řetězce podle komory často chybují v označování potravin.

"Prohřešků bylo více než 800 a jejich největší díl připadl na diskontní prodejny. Po mediální masáži již v obchodech nenajdeme zkažené maso a podobné katastrofální nálezy, ale našli jsme zejména špatné značení potravin a prošlou záruční lhůtu. U některých potravin nebylo možné dohledat výrobce," řekl prezident AK Jan Veleba.

Nejhůře v průzkumu dopadl řetězec Lidl, kde bylo 30 procent ze všech zjištěných nedostatků. Vysoké procento měly také diskontní prodejny Plus (20 procent) a hypermarkety Kaufland (18 procent). Naopak nejlépe z průzkumu vyšly supermarkety Delvita (jedno procento), supermarkety Billa a hypermarkety Interspar (dvě procenta) a hypermarkety Globus (tři procenta).

Průzkum trhu bude podle Veleby ukončen příští týden a jeho výsledky chce AK předložit ministrům průmyslu a obchodu a zemědělství. "Pak půjdeme do parlamentu a podpoříme legislativní iniciativu k novele zákona o hospodářské soutěži, kde budeme dokladovat, jak to v terénu vypadá a že novela je potřebná," uvedl Veleba.

Sledování kvality potravin v obchodních řetězcích AK zahájila v listopadu ve spolupráci s Odborovým svazem pracovníků zemědělství a výživy a se Sdružením obrany spotřebitelů. Hlavním cílem akce je podle komory upozornit veřejnost i politiky na nepravosti při prodeji potravin. Všechny prohřešky proti zákonu a vyhláškám předávají zástupci komory dozorovým orgánům.

Kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce letos v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravin a zkaženého masa. Mezi hříšníky se objevily pětkrát Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert a jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland. Pracovníci České obchodní inspekce za deset měsíců letošního roku uskutečnili v obchodních řetězcích 2977 kontrol. V 712 případech, tedy téměř ve čtvrtině, zjistili porušení zákonů, na jejichž dodržování inspekce dohlíží.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK