ČD jsou pod tlakem konkurence, spokojí se s nižšími dotacemi

15.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 15. prosince (ČTK) - České dráhy dělají vše pro to, aby se udržely na rychlíkových tratích, kam chce stát pustit konkurenci. Ve veřejné soutěži na provozování rychlíků na prvních dvou tratích nabídly až šestkrát nižší cenu než soukromá konkurence. Napsala to Mladá fronta Dnes.

"Máme pocit, že je to snaha zvítězit za každou cenu. Jejich nabídka je nereálná a neodpovídá nákladům," řekl listu předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Například na trati z Mostu do Plzně chtějí ČD od státu jen 8,4 milionu korun na doplacení ztráty, zatímco konkurenční Viamont požaduje 53,8 milionu korun. Podobné je to i na trati z Pardubic do Liberce.

Cena však není jediným kritériem soutěže, rozhoduje také kvalita služeb. Zatímco společnosti Connex a Viamont nabídly moderní soupravy Siemens Desiro, dráhy modernizované staré vozy.

Dráhy ale odmítají, že by šly pod cenu. "Byla provedena kalkulace konkrétní trati v rámci celkové kalkulace na dopravní obslužnost," uvedla Hana Bednářová z Českých drah. Více se firma do skončení soutěže nechce vyjadřovat.

Zjistit, kolik dráhy dostávají za obě tratě, dosud není možné. Ministerstvo dopravy totiž doplácí drahám ztráty za všechny rychlíky a expresy jako jeden celek.

Stát chce postupně pustit konkurenci na další tratě. "Je to jediná cesta, jak ukázat skutečné náklady na dopravu a rozhýbat trh," řekl Mužík.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK