Závada na jednom z čerpadel prvního bloku, který ve čtvrtek získal zhruba po pěti letech od zahájení výroby elektřiny oficiální povolení k provozu, se projevila v pátek odpoledne. V noci technici zkoumali možnost opravy. "Když zjistili, že se to nedá opravit za provozu, rozhodli k ránu o odstavení reaktoru," řekl mluvčí. Technici postupně snížili výkon a dnes v 5:30 odpojili reaktor.
Odstávka druhého bloku měla trvat do poloviny ledna. Pracovníci elektrárny při ní chtěli vyměnit vysokotlaký rotor turbogenerátoru, který bude umožňovat provoz na plný výkon. Od července totiž má druhý blok na výkon snížený asi o 15 procent. Rotoru chybělo čtvrté oběžné kolo, které technici vymontovali po předchozích problémech s chvěním turbíny.
Nečekané technické potíže omezily chod elektrárny v posledních měsících několikrát. Začátkem ledna zastavila druhý blok porucha chlazení generátoru. Při květnové odstávce přeteklo asi 3000 litrů vody obsahující kyselinu boritou. Voda vytekla při plnění primárního okruhu do bazénu v kontrolovaném pásmu. V červenci pak kontrola odhalila závadu na turbogenerátoru. Podle studie týmu WANO, který sdružuje mezinárodní experty, je ale poruchovost Temelína stejná jako u jiných evropských elektráren.
Jaderná elektrárna Temelín je od loňského 11. října v plném režimu. Za celý loňský rok vyrobila 12,7 milionu megawatthodin (MWh) elektřiny, meziročně zvýšila produkci o 4,8 procenta. Letos chce elektrárna vyrobit 13,77 milionu MWh elektřiny. Od začátku roku dodala do sítě 10,6 milionu MWh.



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
