Na dálnici D11 slouží řidičům nový úsek mezi Dobšicemi a Chýští

20.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


DOBŠICE (Nymbursko) 20. prosince (ČTK) - Motoristům ode dneška slouží první část budované dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Silničáři otevřeli jeden pás osmnáctikilometrového úseku mezi Dobšicemi na Nymbursku a Chýští na Pardubicku. Dálnice má být dokončena za rok a přijde celkem zhruba na 15 miliard korun.

Zároveň se dočkala otevření i nová silnice druhé třídy z Ovčár na Kolínsku do Jestřábí Lhoty. Obě stavby by měly výrazně zlepšit situaci v Chlumci nad Cidlinou a zjednodušit dostupnost Kolína a okolí včetně průmyslové zóny Kolín-Ovčáry, kde sídlí automobilka TPCA.

Ministr dopravy Milan Šimonovský ubezpečil stovky přítomných hostů, že dálnice bude v celém profilu od Poděbrad až před Hradec Králové dokončena zhruba za rok. "Také bych chtěl všechny ujistit, že neskončíme před Hradcem Králové a budeme pokračovat dále na Olomouc," prohlásil. Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr uvedl, že ve fondu jsou již pro pokračování stavby D11 připraveny téměř dvě miliardy korun. Také vyjádřil přesvědčení, že se během roku podaří zajistit i zbývající peníze na celý úsek.

Novou silnici kritizuje Středočeský kraj. "Bohužel, nelze toto dílo nazvat dálnicí. Je to silnice, která nevede odnikud nikam, a je to odlehčení dopravy Chlumce na úkor občanů Středočeského kraje," řekl náměstek středočeského hejtmana Karel Vyšehradský. Naopak zástupci Pardubického a Královéhradeckého kraje dílo přivítali.

Dálnice D11 nyní končí u Poděbrad. Tam se na ni napojuje silnice I/11. Následuje pak úsek, který se teprve staví a odhadem za dalších deset kilometrů začíná úsek, který byl dnes zprovozněn. Auta tak po projetí nového úseku dálnice musí odbočit na novou silnici na jih směrem k Ovčárům a pak přes Velký Osek na sever na starou D11. Všechny obce, které leží na silnicích druhé třídy, tedy Velký Osek, Ovčáry a Jestřabí Lhota, budou podle mínění vedení Středočeského kraje vystaveny tlaku dálniční dopravy.

Nová část dálnice by měla ulevit hlavně pětitisícovému Chlumci nad Cidlinou, protože její část mezi křižovatkami Levín a Chýšť bude pro kamiony sloužit jako obchvat města. Aby se kamiony od Chlumce nad Cidlinou na dálnici vůbec dostaly, musel Královéhradecký kraj letos rychle postavit nový dálniční přivaděč od okraje města ke křižovatce Levín. Vedení města se ale obává toho, že vzhledem k mnohakilometrovým zajížďkám kamiony obchvat nebudou využívat a dál budou extrémně zatěžovat město.

Do konce příštího roku by měli silničáři dálnici dotáhnout v plném čtyřproudém profilu až pět kilometrů před Hradec Králové. Výstavbu dálnice až do města stále blokují vlastníci několika pozemků. Silničáři proto chystají varianty provizorního napojení konce dálnice před Hradcem Králové na stávající silniční síť.

Stavba dálnice z Poděbrad do Hradce Králové začala po čtrnáctileté přestávce loni v lednu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK