Hlavní index tokijské burzy Nikkei letos stoupl o 40,24 procenta na 16.111,43 bodu navzdory dnešnímu propadu o 1,42 procenta. Ve čtvrtek index uzavřel na více než pětiletém maximu 16.344,20 bodu.
Letošní výkon tokijské burzy překvapil i zkušené analytiky. "Jsem v tomto oboru 32 nebo 33 let. Tohle je však poprvé, kdy jsem viděl takto optimistický trh, který stále posiloval bez ústupu v závěru roku," řekl Keniči Azuma z makléřské společnosti Cosmo Securities.
Dobré vyhlídky japonské ekonomiky nyní lákají na tokijskou burzu zahraniční investory. Řada analytiků proto předpokládá, že japonské akcie budou pokračovat v růstu i v příštím roce. Podle makléřské společnosti Nomura Holdings by se index Nikkei mohl během příštích deseti let vyšplhat na 20.000 až 30.000 bodů.
Analytici dotazovaní agenturou Reuters předpokládají, že index Nikkei se bude na konci příštího roku pohybovat kolem 17.000 bodů. Akcie realitních firem by podle jednoho z analytiků měly těžit ze stoupajících cen nemovitostí a banky by mělo nadále podporovat pokračující oživení ekonomiky.
Na devizovém trhu dnes dolar v Asii mírně oslabil. Nadále je však na cestě k dosažení nejvýraznějšího celoročního nárůstu vůči ostatním předním měnám za posledních osm let. Americká měna letos těžila především z růstu úrokových sazeb ve Spojených státech a vůči koši šesti předních měn si zatím připsala 12,4 procenta.
V závěru tokijského obchodování euro vůči dolaru posílilo na 1,1882 USD z 1,1844 USD ve čtvrtek večer v New Yorku. K japonskému jenu se kurz dolaru snížil na 117,30 JPY z předchozích 117,80 JPY.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
