SA začala jezdit z Ostravy do Prahy, obsazenost 50 procent

09.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


OSTRAVA 9. ledna (ČTK) - Přepravní společnost Student Agency (SA) dnes zahájila provoz linky mezi Ostravou a Prahou. Cestující její autobusy obsadili přibližně z 50 procent, řekl ČTK ředitel SA Radim Jančura. Konkurenční linku Capital Expressu dnes využilo mnohem méně lidí než obvykle, zato České dráhy podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského úbytek cestujících nepocítily. Jednu ze souprav Pendolina ale dnes musely ČD kvůli technické závadě na Olomoucku odstavit, cestující dojeli do Ostravy náhradními vlaky.

"Tak velkou obsazenost autobusů jsem první den ani neočekával, lidé si zvykají postupně. Do měsíce chceme kapacitu zaplnit na 80 procent," řekl ČTK Jančura. Podle něj dnes některé autobusy zvládly trasu o několik minut rychleji než za čtyři a půl hodiny, jak to předepisuje jízdní řád. Ohlášenou dobu jízdy přitom už dříve napadaly konkurenční firmy. Tvrdily, že tak rychle z moravskoslezské metropole do hlavního města není možné lidi přepravit.

Na dva noční spoje SA stojí jízdenka 150 korun, na dalších šest je o stokorunu dražší. V ceně jsou navíc teplé nápoje, tisk, promítání filmů nebo poslech hudby do sluchátek. Firma Capital Express (CE), jež linku provozovala i dříve, vozí lidi za 290 korun. CE před časem avizovala ukončení provozu, vedení firmy však zatím na novou konkurenci nijak nezareagovalo.

"Čekám, jak se to vyvine, možná skončím, možná ne. Ale určitě nemůžeme snížit jízdné, jsme komerční firma. Jestli bych musel jezdit levněji, to raději skončím," řekl ČTK ředitel CE Jiří Basl.

O přepravu vlaky Pendolino, které cestu mezi Ostravou a Prahou zvládnou za tři a půl hodiny, je podle Českých drah standardně vysoký zájem. "Nezaznamenali jsme žádné snížení počtu cestujících. Především o ranní spoje je tak obrovský zájem, že v některých dnech bývají kompletně vyprodány," řekl Šťáhlavský. Kromě šesti párů vlaků Pendolina nabízí podle něj České dráhy každé dvě hodiny spojení z Prahy do Ostravy o něco levnějšími a jen o něco pomalejší vlaky eurocity nebo intercity a navíc několik klasických rychlíků s přestupem v Přerově.

"Kapacita jednoho autobusu je srovnatelná s počtem míst v jednom vagonu, vlaky mezi Ostravou a Prahou mají obvykle deset vagonů. Student Agency proto pro nás není konkurencí," řekl Šťáhlavský.

Nový dopravce přesto chce Českým drahám cestující přebrat. "Jestli se nám podaří získat klienty z vlaků, chtěli bychom do konce roku jezdit mezi Ostravou a Prahou každou hodinu," řekl Jančura. Vlak má podle něj své kouzlo, on chce ale nalákat lidi na nižší cenu, lepší služby a osobní bezpečnost cestujících.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK