Třetina kontrol výprodejů v řetězcích odhalila prohřešky

11.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 11. ledna (ČTK) - Obchodní řetězce mají stále problémy s dodržováním pravidel při výprodejích, podle České obchodní inspekce je však prohřešků méně než na začátku loňského roku. Nedostatky letos odhalila třetina z 230 kontrol ČOI zaměřených na povánoční výprodeje obchodních řetězců. Obchodníci například špatně účtovali či stanovili procentní slevu, v některých prodejnách i letos nebylo inzerované zboží k dostání.

Ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný novinářům řekl, že inspektoři od loňského 29. prosince do letošního 9. ledna zkontrolovali výprodeje v 230 provozovnách zhruba 40 obchodních řetězců. Porušení jednoho nebo více ustavení platných předpisů zjistila ČOI v 80 provozovnách. Zákaz prodeje do doby zjednání nápravy ČOI vydala na zboží v celkové hodnotě 97.650 korun. Ve správním řízení hrozí obchodníkům až milionová pokuta.

"Stejně jako loni inspektoři zjišťují četná porušení zákona o ochraně spotřebitele, i když jich je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku celkově méně," uvedl Pěkný. Podle něj je však předčasné hodnotit, zda se obchodníci při výprodejích polepšili, protože hlavní vlna slev teprve přijde. "Jisté signály změny k lepšímu jsou jak v chování obchodních řetězců, tak i spotřebitelů," dodal.

V obchodech hned po vánočních svátcích naplno propukly novoroční výprodeje a cena sezónního zboží klesla u některého zboží až o 85 procent. Výrazně levněji lidé v těchto dnech koupí nejen zimní textil a obuv, ale také hračky, spotřební elektroniku i nábytek. Slevové akce budou v obchodech pokračovat celý leden.

Loňské novoroční výprodeje doprovázely velké problémy. Některé velkoprodejny totiž nabízely v reklamních letácích některé zlevněné výrobky, které ve skutečnosti nebyly v prodeji. Kontrolní akci ČOI tehdy odstartovaly novoroční slevy v hypermarketech Carrefour, kde na začátku ledna klesly ceny některého zboží až o 95 procent. Do prodejen tehdy zamířily tisíce zákazníků, na řadu z nich se zlevněné zboží nedostalo.

Obchodní řetězce jsou po problémech s novoročními výprodeji opatrnější při inzerování slev a mnohé z nich začaly v letácích uvádět i údaje o množství zlevněného zboží. Obchodníci se tak chtějí vyhnout komplikacím a kritice, kterou kvůli lednovým výprodejům sklidili od zákazníků i státních orgánů. Zpřísnit podmínky pro výprodeje má novela zákona o regulaci reklamy, kterou nedávno schválil parlament.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK