Problémy Pendolina přijede do ČR řešit vedení Alstomu

13.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 13. ledna (ČTK) - Problémy, které poslední týden provázejí provoz rychlovlaku Pendolino, přijede do Česka příští týden řešit ředitel pro Evropu italské firmy Alstom, která je výrobcem vlaku, Terence Watson. Řekl to zástupce Českých drah Aleš Ondrůj. České dráhy chtějí, aby se jeden z nejvyšších představitelů Alstomu zaručil, že podnik situaci urychleně vyřeší.

Zatím neznámá softwarová porucha vyřadila z provozu tento týden čtyři ze sedmi souprav Pendolino. V provozu s cestujícími na trase z Prahy do Ostravy je tak jediný rychlovlak, který zajišťuje dva páry spojů denně. Na zbývající čtyři páry spojů ČD nasadily klasické vlaky kategorie EuroCity a InterCity. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.

Poslední vlak zatím jezdí bez problémů. V ranním spoji z Ostravy do Prahy přijelo Pendolino asi o pět minut dříve proti jízdnímu řádu. Také náhradní vlaky jezdí podle jízdního řádu, tedy bez zpoždění.

Technici Alstomu podle zástupce Igora Snopka na řešení problému, zatím však neodhalili, v čem přesně porucha spočívá. Podle Snopka tak zatím nelze říci, jak dlouhou odstávku vlaků si oprava vyžádá.

Dnes a v sobotu pojede souprava Pendolino na spoji, který z Ostravy vyjíždí v 5:45, z Prahy pak v 9:56, zpět z Ostravy 13:45 a z Prahy v 18:26. Ostatní spoje zajistí klasické soupravy. Od neděle bude Pendolino nasazeno na spoje, které pojedou z Prahy v 5:56 a 13:56 a z Ostravy v 9:45 a 17:45.

Podle Ondrůje ČD při konstrukci jízdního řádu počítaly s časovou rezervou pro případ, že rychlovlak bude muset být v případě poruchy nahrazen běžnými soupravami. Ty v současnosti trasu z Ostravy do Prahy ujedou v podstatě stejně rychle jako Pendolino díky tomu, že trať je rekonstruovaná na vyšší rychlosti zatím hlavně na rovných úsecích. V místech s ostrými oblouky, kde v budoucnu Pendolino využije technologii naklápěcí skříně a bude rychlejší než klasická souprava, se staví a všechny vlaky tam jezdí omezenou rychlostí. Jde například o úsek mezi Chocní, Zábřehem a Olomoucí.

Od dnešního dne je v platnosti o 20 procent snížený tarif SuperCity, kterým České dráhy cestujícím kompenzují fakt, že některé spoje nemohou být provozovány soupravami Pendolino.

Soupravy Pendolino začaly v ČR jezdit v pravidelném provozu podle jízdního řádu koncem loňského roku. Vlak měl pravidelně šestkrát denně spojovat Prahu přes Pardubice a Olomouc s Ostravou, a dvakrát za den Prahu s Brnem a Břeclaví. Dráhy koupily od italského výrobce Alstom celkem sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK