Nový terminál na Ruzyni stál 8,2 mld. korun, méně než se čekalo

13.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 13. ledna (ČTK) - Nový terminál, který dnes slavnostně otevírá letiště Praha - Ruzyně, stál 8,2 miliardy korun. Původní projekt počítal s cenou kolem deseti miliard korun. Na tiskové konferenci to řekla generální ředitelka letiště Hana Černochová.

Projekt byl hrazen zčásti z vlastních zdrojů a z úvěru Evropské investiční banky. Ušetřené vlastní peníze letiště využije na přípravu dalších investic, řekla Černochová.

Z nové haly odletí první cestující v úterý 17. ledna. Lety z nového terminálu budou směřovat do zemí, které podepsaly Schengenskou dohodu. Ta ruší veškeré kontroly na vnitřních hranicích svých členů. Mimoevropské lety zůstanou v současném terminálu.

Nová hala umožní odbavit na letišti ročně až o čtyři miliony cestujících víc než nyní. Další rozšiřování a plánované investice by měly v následujících 12 letech zdvojnásobit počet zhruba na 20 milionů pasažérů. Loni letiště odbavilo 10,8 milionu lidí, v letošním roce očekává nárůst o 6,5 procenta na 11,5 milionu.

Kapacitu samotné haly bude letiště moci postupně zvýšit přidáním dalším odbavovacích přepážek. Může ale také přistavět sedm nástupních mostů do letadel, a v budoucnu počítá také s výstavbou dalšího nástupního prstu D.

Počet odbavovacích přepážek se díky otevření nového terminálu zvýší z 62 na 122, počet odletových míst z 27 na 47, z nichž 27 proti současným 17 je vybaveno nástupními mosty. Hodinová průchodnost terminálu se zvýší na dvojnásobek z 1700 na 3400 cestujících. Nová třídírna, která je součástí terminálu, zvýší kapacitu z 2400 na 5400 zavazadel.

V novém terminálu v Praze budou pasažéři při odletech v prvním patře a přilétat budou do přízemí. Taková koncepce je podle Černochové úspornější a využívají ji častěji střední a velká letiště.

Kromě samotné haly Ruzyně v září začala předčasně užívat spojovací objekt a nástupní prst C, které tak pomohly zvládat nápor cestujících. Součástí projektu byla stavba příjezdové estakády, kolektoru a třídírny zavazadel.

Z Ruzyně létá 50 leteckých společností do 103 míst na světě. Nejvýznamnějším dopravcem jsou České aerolinie, které zajišťují spojení do 73 míst. Růst Ruzyně zažívá ale také díky zájmu nízkonákladových dopravců. Ti se již na provozu podílejí více než 18 procenty. Létají z Prahy do 35 měst Evropy.

Dalším velkým projektem, který letiště připravuje, je stavba třetí vzletové a přistávací dráhy. Podle Černochové zatím nic nenasvědčuje tomu, že by letiště mělo měnit harmonogram přípravy stavby. Začít by se tak mělo v roce 2007. Z nové dráhy by letadla mohla startovat poprvé v roce 2010. Stát má pět až sedm miliard korun. Letiště zatím nevlastní část pozemků, které vykoupila investiční skupina Penta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK