Stát letos přispěje na dvě parkoviště pro kamiony na D1

15.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 15. ledna (ČTK) - Stát letos přispěje na dvě velká odstavná parkoviště pro kamiony na dálnici D1 po 40 milionech korun. Parkovací plochy by se měly začít stavět u Kochánova a Stránecké Zhoře v srpnu. Stát buduje parkovací místa pro kamiony hlavě proto, aby řidiči mohli dodržovat bezpečnostní přestávky v jízdě. Vyplývá to ze zprávy o plnění střednědobých a dlouhodobých opatření na dálniční síti s důrazem na dálnici D1, již ministerstvo dopravy předložilo pro informaci vládě.

Kromě nových parkovišť se připravuje i rozšíření parkovacích míst na odpočívadle D1 Střechov. Kamiony by se brzy měly dočkat více parkovacích míst také na dálnici D5 na parkovišti Záluží a na D11 ve Vrbové Lhotě. Přípravné práce pro rozšíření parkovacích míst začnou letos, ukončení stavby se předpokládá příští rok.

MD navíc jedná se sedmi soukromými investory, dva z nich již zahájili stavební řízení a připravují stavbu takzvaných truck center, tedy parkovišť u dálnic, na kterých budou řidičům nabízet řadu služeb. Ve druhé polovině roku by měli začít stavět na dálnici D5 u Rozvadova a na dálnici D1 v blízkosti Prahy.

Vyšší počet parkovacích míst je jedním z kroků, které by měly pomoci k větší plynulosti provozu na dálnicích. Na zvýšení kapacity dálnice D1 by se mělo podílet i další rušení pevného dělícího pásu. Ocelová otevírací svodidla ve středním pásu, která stát začal na dálnici instalovat tam, kde nelze v případě nehody provoz odvést z dálnice na alternativní trasu, se podle MD osvědčila koncem loňského roku při kalamitách.

Omezení kolon si MD slibuje také od dopravního informačního systému, který zřídilo loni. Na D1 ho navíc doplní informační tabule s proměnnými informacemi například o kolonách, doporučených rychlostech apod.

MD chce pokračovat v systému oprav dálnice D1 tak, aby byl, pokud je to možné, zachován provoz vždy ve dvou jízdních pruzích v obou směrech. Tento systém MD bude uplatňovat také u oprav mostů, které jsou časově i stavebně nejnáročnější. V letošním roce se počítá s opravou dvou mostů v levém jízdním pásu D1. Další dva mosty se připravují k rekonstrukci v roce 2007.

V dlouhodobém horizontu je prioritou MD výstavba silnice R35 z Hradce na Olomouc, jež jako alternativní tah odlehčí přetížené dálnici D1. Zatím se ale vedou spory o trase silnice v Pardubickém kraji. Další velkou prioritou na dálniční síti je dokončení pražského okruhu a stavby obchvatů dalších měst na tranzitní silniční síti.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK