Dráhy koupily od italského výrobce Alstom celkem sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun. Zatím neznámá softwarová porucha vyřadila z provozu minulý týden čtyři soupravy. V provozu je tak jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy, který zajišťuje dva páry spojů denně. Na zbývající čtyři páry spojů ČD nasadily klasické vlaky kategorie EuroCity a InterCity. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.
Dráhy stále preferují variantu oprav. "Naším prvořadým cílem je zajistit provoz pro naše cestující a věříme, že se chybu podaří odstranit v horizontu několika dnů," řekl zástupce Českých drah Aleš Ondrůj. Postoj drah ale podle něj není v rozporu se stanoviskem ministra. "Pan ministr uvažuje dál, protože musí hájit širší zájmy," míní.
Také Šimonovský je přesvědčen, že Pendolino posouvá české dráhy do vyšší třídy železničních společností. Je to však velmi složitý systém řízený vlastním počítačovým systémem zaměřeným na bezpečnost cestujících. "Jakmile se na trati objeví něco s čím software nepočítá, vlaky to vyřadí z provozu," vysvětlil Šimonovský. Je-li souprava mimo provoz pět dnů, musí výrobce platit vysoké penále, dodal.
Soupravy Pendolino začaly v ČR jezdit v pravidelném provozu podle jízdního řádu koncem loňského roku. Vlak měl pravidelně šestkrát denně spojovat Prahu přes Pardubice a Olomouc s Ostravou, a dvakrát za den Prahu s Brnem a Břeclaví.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
