"Kompromis, který spočíval v tom, že ČR bude moci mít i po roce 2007 teplo ve snížené sazbě DPH, spadl pod stůl. O dodávkách tepla bude zapotřebí začít jednat znovu," řekl dnes vpodvečer novinářům Sobotka. Totéž se podle něj týká i rekonstrukčních prací, které měla mít ČR ve snížené sazbě až do roku roku 2010.
Polské veto ale podle něj nemá vliv na plány vlády ohledně DPH u bydlení. "Připravujeme takovou definici, která by nám umožnila i po roce 2007 udržet ve snížení sazbě DPH většinu výstavby bytů a nových domů v ČR," řekl. Česko proto podle něj bude nadále usilovat o výjimku na teplo i po roce 2007.
"Rádi bychom ty problémy vyřešili již v letošním roce tak, aby nepokračovala ta nejistota v dodávkách tepla a stavebních prací souvisejících s bydlením," řekl ministr.
Dodal, že polské rozhodnutí Česku rozhodně radost neudělalo. "Nebyl žádný důvod tuto dohodu shazovat. Polské veto situaci dále komplikuje, vrací ji na začátek a budeme muset dále jednat," řekl.
Podle některých hlasů v Bruselu Polákům nejde ani tak o nižší daň z konkrétní služby, tedy z bytové výstavby, jako o principiální otázku rovnosti mezi starými a novými členy. Většina starých zemí využívá totiž trvalé výjimky z obecného režimu EU, které si nováčkové při vstupních rozhovorech nemohli vyjednat; dostali jen dočasná přechodná období, která vyprší vesměs na konci příštího roku.
Podle náměstka ministra financí Tomáše Prouzy by i přes dnešní polské veto dohody o DPH dálkové vytápění českých domácností nemělo od roku 2008 podražit. Na ponechání této položky ve snížené sazbě panuje v EU shoda a ministři financí by to měli potvrdit na některém z příštích zasedání.
Prodloužení výjimky na vytápění domácností a teplou vodu není podle Prouzy klíčové jen pro ČR, ale například i pro pobaltské státy. "Ten tlak bude obrovský," řekl Prouza. Tato výjimka navíc podle něj žádné zemi EU nevadí, takže se dá očekávat samostatná dohoda.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
