Pád IPB ještě přiostřil boj českých bank o klienty

22.06.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Odejít nebo zůstat

Odejít nebo zůstat? To je dnes asi nejčastější otázka snad všech klientů Investiční a poštovní banky . Stát i ČSOB sice zdůrazňují, že se není čeho obávat, nicméně odliv klientů v prvních dnech tohoto týdne vypovídá o tom, že ne všichni se s tímto ujištěním spokojili. Poradit klientům Investiční a Poštovní banky, co mají udělat se svými penězi, si dnes nikdo netroufá. Ten, kdo řekne, že by bylo lepší odejít jinam, riskuje obvinění ze šíření poplašné zprávy. Analytik, který jim bude radit aby zůstali, zase riskuje dobrou pověst v případě, že spojení s ČSOB nebude tak výhodné jak vláda i vedení obou bank při každé příležitosti zdůrazňuje. Tři miliony klientů se tedy musí rozhodnout samostatně. Ti, kteří budou

chtít odejít, mají z čeho vybírat. Nabídka bank se každým měsícem zlepšuje, poplatky klesají a služby se zrychlují.

Za peníze v IPB stále ručí stát

Kdo se rozhodne pro nejjednodušší řešení a v IPB zůstane, rozhodně nebude tratit. Nový majitel totiž klienty IPB od samého počátku ujišťuje, že se o ně dobře postará. A má k tomu všechny předpoklady převzetím IPB se ČSOB stala doslova přes noc největší bankou na českém finančním trhu s bilanční sumou přes 600 miliard korun a třetinovým podílem na trhu vkladů. Navíc má za sebou zahraničního vlastníka belgickou KBC, která převzetí plně podporuje.

Za vklady navíc ručí stát, takže účty založené v IPB jsou i po uvalení nucené správy patrně na nejbezpečnějším místě v zemi. Největší jistoty mají také klienti, kteří si od IPB půjčili peníze. Stát totiž zároveň slibuje, že podmínky sjednané v IPB nebude nový vlastník bez předchozího projednání měnit. Přestože se služby bank stále zlepšují, ten, kdo se rozhodne změnit banku, naráží na nečekané potíže. Nepříjemná je už

nutnost informovat zaměstnavatele, případně své obchodní partnery. To je ale možné za jeden či dva dny zařídit.

Kdo si ale zvykl pravidelně používat platební kartu, musí počítat s tím, že se nejméně týden bez ní bude muset obejít. Navíc je riziko, že si u nové banky bude muset zvykat na jiný typ karty. To je nepříjemné zejména pro ty, kteří s ní platí v obchodech, kde přijímají jen určitý druh karet. Valná většina bank má ve své nabídce karty, které vydává okamžitě. To však neznamená, že si je nový klient

odnese hned po založení účtu. Výroba karty totiž nějakou dobu trvá, a proto nezbývá než čekat. I když se banky snaží předání karet co nejvíce urychlit, trvá to nejméně týden. Do osmi dnů dostanou svou kartu kupříkladu klienti GE Capital Bank, Živnostenské banky a Expandia banky. Do dvou až tří týdnů od podání žádosti slibují vydat platební karty Komerční banka a Česká spořitelna.

Důležité jsou i ceny

Vedle rychlosti jsou při výběru banky důležité také ceny. Valná většina bank má ve své nabídce jednu nebo dvě platební karty, které vydává zdarma. Mezi ně patří především stále populárnější VISA electron a Cirrus/Maestro. Kdo chce kvalitnější platební karty, s nimiž bude moci vybírat i v zahraničí, bude muset za kartu platit nebo bude muset počkat jeden až še

st měsíců a dokázat bance, že je solventní.

Výhoda těchto karet, k nimž patří zejména VISA Classic a EC/MC (Eurocard/Mastercard), je především větší počet obchodních míst, ale také různé formy pojištění. Kdo naposledy žádal o kartu na začátku devadesátých let, bude příjemně překvapen, že většina bank odbourala povinnost mít povinný zůstatek a spokojí se se základním vkladem. Ten se obvykle pohybuje od nuly do 5000 korun. Podobný problém jako majitelé platebních karet budou mít při změně banky i lidé, kteří

si zvykli používat moderní bankovnictví, tedy phonebanking, GSM banking a internetbanking. Kupříkladu ten, kdo chce komunikovat s bankou pomocí vlastního počítače, je stále ještě odkázán na nabídku čtyř peněžních ústavů Expandia banky, Komerční banky, Živnostenské banky a právě IPB.

Zdroj: LN z 22. 06. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka