Podle nového výzkumu věří polovina spotřebitelů v Evropě, že bezhotovostní společnost je nevyhnutelná

07.03.2006 | , Mastercard
Tiskové zprávy


– Podle nového výzkumu společnosti MasterCard Europe se polovina dotázaných majitelů debetních karet (52 %) domnívá, že do deseti let se v Evropě už nebude platit hotovými penězi. Téměř devět lidí z deseti (86 %) souhlasí s tím, že roste počet obchodů a služeb, kde se přijímají debetní karty, a obdobných 90 % věří tomu, že se tyto karty budou v budoucnosti používat na ještě více místech. I když se 85 % dotázaných domnívá, že používání debetní karty je stejně pohodlné a snadné jako platit penězi, 48 % stále dává přednost platbám v hotovosti.

Nový výzkum MasterCard ukazuje, že:
- více zákazníků používá debetní karty, ale mnozí stále ještě lpí na používání hotovosti,
- lidé do 35 let mají k nakupování pomocí debetních karet blíže,
- hlavní motivací pro jejich používání je možnost platit debetními kartami v zahraničí.

Výzkum mezi 3000 majiteli debetních karet uskutečnila v lednu 2006 pro MasterCard Europe společnost KRC Research ve Velké Británii, v Německu, ve Španělsku, v Itálii, v Belgii a v Polsku.

První viceprezident Debit Centre of Excellence společnosti MasterCard Europe pan Eric Tomlinson k těmto zjištěním poznamenal: „I když většina dotázaných spotřebitelů v Evropě používá debetní karty a věří tomu, že je pokles plateb v hotovosti neodvratný, podle našeho výzkumu stále osm lidí z deseti má u sebe běžně až 50 liber. Stále ještě příliš mnoho dotázaných Evropanů považuje hotovost za jakousi rezervu pro případ nenadálé potřeby.“

„Náročný úkol, před kterým stojí odvětví platebního styku, spočívá ve zvyšování jak počtu obchodníků přijímajících debetní karty, tak pohodlí zákazníků tím, že budou moci používat debetní karty i při transakcích s nižší hodnotou, takže nakonec lidé nebudou muset u sebe mít hotové peníze vůbec. Ve společnosti MasterCard se nadále zaměřujeme na vývoj inovativních řešení v oblasti plateb debetní kartou tak, aby odpovídaly životnímu stylu, byly rychlé, pohodlné a současně zajímavé pro spotřebitele i obchodníky,“ dodal Eric Tomlinson.

Následující generace
Dalším důležitým zjištěním výzkumu je nárůst používání debetních karet mezi mladými lidmi. Zatímco čtvrtina (25 %) evropských spotřebitelů použila debetní kartu za posledních 12 měsíců častěji, než tomu bylo v předcházejícím roce, tento poměr se zvyšuje až na jednu třetinu (32 %) u lidí do 35 let. Jsou to také mladí lidé (18-24 let), kteří nejpravděpodobněji reagují kladně na možnost platit debetní kartou v zahraničí (86 %) a kteří již použili svou debetní kartu při on-line nákupu (28 %).

Zdá se, že jsou celkově ochotnější využívat nové možnosti, které nabízí používání debetních karet: 91 % mladých lidí mezi 18 a 24 roky se shodlo, že je používají z toho důvodu, že se zvyšuje počet míst, kde je přijímají. 40 % lidí do 35 let se domnívá, že používat debetní kartu na internetu je stejně bezpečné jako použití kreditní karty.

Téměř šest lidí z deseti (56 %) mezi 18 a 24 roky se vyjádřilo kladně k novým designům, jako jsou například speciálně upravené zákaznické karty, zatímco 82 % lidí do 35 let souhlasí se zavedením předplacených dárkových nebo cestovních karet pro mladé lidí. Jejich použití je stejně snadné jako u hotových peněz, ale jsou bezpečnější. Možnost platby dotykem karty elektronické čtečky karet ocenilo 67 % respondentů.

Eric Tomlinson k tomu řekl: „Všichni upírají zrak na lidi do 25 let. Nejenže právě oni provádějí nejvíce debetních transakcí za týden na větším počtu míst v reálním i virtuálním světě, ale jsou to i oni, kdo nejrychleji přebírají technologie jako internet a mobilní telefony. Protože nový výzkum prokazuje, že nastává vývoj směrem ke společnosti bez hotových peněz , jedním z nejdůležitějších motivačních faktorů pro naše odvětví bude chuť mladé generace používat nejprogresivnější způsoby jak platit za všechno, co je pro ně důležité. Ať už je to stahování hudby nebo hamburger.“

Debet přes hranice
Výzkum dále ukazuje, že 94 % dotazovaných spotřebitelů v Evropě ocenilo možnost používat debetní karty kdekoli v Evropě pro výběry z peněžních automatů a při placení v obchodech. Tuto možnost uvedlo jako hlavní motivaci pro vyšší využívání karet 80 % respondentů. Celkem 41 % z nich již v rámci Evropy použilo kartu v zahraničí: nejvíce tak činí Belgičané (67 %) a Němci (56 %), naopak nejméně Poláci (18 %). Celkově by zřejmě nejvíce používala debetní karty v zahraničí věková skupina od 18 do 24 let.

Eric Tomlinson říká: „Náš výzkum opětovně zdůrazňuje skutečnost, že spotřebitelé v Evropě jsou připraveni a ochotni používat debetní karty v zahraničí. Je na čase přejít od slov k činům a učinit Jednotnou evropskou platební zónu (Single European Payments Area - SEPA) skutečností. My ve společnosti MasterCard Europe již úzce spolupracujeme s regulátory a s bankovním sektorem na vytvoření rámcové struktury, která bude v souladu se SEPA a která nakonec přinese 456 milionům spotřebitelů v Evropě konzistentní možnosti provádění plateb.“

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy