Špičkové české módní návrhářky zakládají Alianci

28.03.2006 | , CzechTrade
Tiskové zprávy


Od března roku 2006 začíná oficiálně fungovat v atraktivním prostředí českého oděvního průmyslu nový subjekt Aliance FASHION POINT. Iniciátory jsou CzechTrade, vládní Česká agentura na podporu obchodu a společnost FASHION POINT  Praha spol. s. r. o., organizátor módního festivalu PRAGUE FASHION WEEK.

Aliance FASHION POINT vznikla jako sdružení českých návrhářů, fyzických i právnických osob, kteří podnikají v oblasti individuální i malosériové oděvní a doplňkové výroby. Podmínkou členství je vysoká kreativní úroveň. Zakládajícími členy jsou Michaela Bakotová, Monika Drápalová, Helena Fejková, Iška Fišárková, Ivana Follová, Hana Havelková, Taťána Kováříková, Radka Kubková, Martina Nevařilová, Jaroslava Procházková,  značka E.daniely a společnost  FASHION POINT Praha sro., která je oficiálním představitelem a leaderem tohoto sdružení. Vůdčí osobností sdružení je ředitelka PRAGUE FASHION WEEK a  propagátorka českého módního návrhářství Eva Valová.

Prvním společným vystoupením na zahraniční půdě je v plánu prezentace zúčastněných návrhářek v Holandsku počátkem června tohoto roku: obchodně i společensky zaměřená akce se odehraje v rezidenci českého velvyslanectví v Haagu a doprovodí ji reprezentativní katalog.

Cílem Aliance je vytvářet podmínky především pro prosazení českých návrhářských firem v mezinárodním, zejména evropském prostředí,“ říká Jan Chudoba, ředitel FASHION POINT Praha.  „I k tomu nejmenšímu  úspěchu na tomto poli vede cesta ve sjednoceném a koordinovaném postupu skupiny návrhářů. I proto se hodlá tato skupina prezentovat skupinově, pod hlavičkou Aliance“, dodává Jan Chudoba.

 „Věříme, že  Česká republika má potenciál, aby se vedle tradičních průmyslových komodit  v zahraničí honosila i špičkovou kreativní módou,“ doplňuje Marek Houda z vládní agentury CzechTrade. Agentura hraje roli koordinátora projektu a bude se podílet na společné prezentaci výše zmíněných subjektů v zahraničí. Vedle mnoha dalších odvětví tak agentura CzechTrade nově vstupuje v oblasti podpory exportu i do tohoto náročného, ale atraktivního segmentu oděvních služeb. „Podpora projektu Aliance FASHION POINT ze strany CzechTrade je zcela v souladu s novou proexportní strategií státu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, která klade důraz na podporu vývozu služeb a komodit s vysokou přidanou hodnotou,“ říká Marek Houda z CzechTrade. „Subjekty sdružené v alianci jsou živým důkazem toho, že Česká republika má dobré know how i v úzce profilové oblasti špičkového oděvního návrhářství. Agentura CzechTrade iniciovala vznik aliance a i nadále jej hodlá marketingově podporovat na zahraničních trzích.“

Jak dále upozorňuje Jan Chudoba, cesta na zahraniční trhy není možná bez úspěchu na trhu domácím: „Je proto logické, že mnoho aktivit bude Aliance vyvíjet i v tuzemsku. Půjde zejména o pravidelné prezentace členů na festivalu módy Prague Fashion Week, z nichž nejbližší proběhne na přelomu března a dubna.“

Jan Chudoba dále říká: „Evropský oděvní průmysl čelí v současné době několika skutečnostem. Jednak jsou to silné globalizační tendence, které způsobují výraznou koncentraci výroby i obchodu. Další okolností je expanze levného zboží z východní Asie. Společnými rysy převažující nabídky je kromě nízkých produkčních nákladů tendence k velkosériovosti. Přes snahu těchto subjektů po rychlé reakci na módní trendy a originalitu dochází v módě k nadnárodní schematičnosti a šablonovitosti. Přirozenou reakcí na tento vývoj je vznik a rozvoj malých, velmi kreativních a tržně přizpůsobivých firem. Jejich vůdčí osobností je vesměs návrhář a jejich produkce je malosériová. Klíčovou přidanou hodnotou je především vysoká designerská invence. Přestože tvůrčí zdroje hledají často ve své národní identitě, jejich produkce je mezinárodně sdělná a akceptovatelná. Zákazníky jsou všichni Ti, kteří v záplavě globální produkce hledají jako alternativu věci originální, vyjadřující osobní svébytnost a individualitu. K  jejich rozvoji  přispívají často vládní i nevládní instituce, soukromí reklamní partneři a sponzoři.  I v České republice se postupně  tento segment etabluje. Podmínky pro rozvoj jsou extrémně složité, nicméně vzniká  skupina subjektů, která se  v duchu výše uvedeného trendu postupně prosazuje. V kontextu problémové situace tradičního českého oděvního průmyslu tak vznikají za podpory agentury CzechTrade zárodky nové generace malých firem, které by mohly v budoucnu  alespoň částečně na historii tohoto oboru u nás navázat.“

 

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy