Sýkora: Dostat se do centra pozornosti zákazníka

24.04.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


S Petrem Sýkorou, majitelem společnosti Papirius jsme si povídali o podnikání v oblasti dodavatelských služeb, logistice, způsobech řízení a propagace malé firmy, atd.

Pane Sýkoro, na začátku našeho rozhovoru nám ve zkratce řekněte, čím se společnost Papirius zabývá a na jaké činnosti se specializuje.
Společnost PAPIRIUS dodává firmám a státní správě vše od kancelářského papíru až po kávu. Šetříme tak zákazníkům čas, starosti a náklady spojené se zajišťováním těchto výrobků. 

Proč jste se rozhodli začít podnikat právě v oblasti dodavatelských služeb? (prosíme stručný popis vaší historie od nápadu až k roku 2006)
Na začátku všeho byla náhoda. S kamarádem a nynějším společníkem Honzou Černým jsme si chtěli přivydělat při studiu vysoké školy. Jako zástupci jsme získali prvního zákazníka, ale společnost, kterou jsme zastupovali, bohužel zboží na skladě neměla. Abychom tohoto zákazníka nezklamali, sehnali jsme zboží jinde a já jsem mu ho dovezl metrem. Postupně jsme vybudovali jedničku v oboru v celé střední a východní Evropě – máme cca 500 spolupracovníků ve 4 zemích ST a V Evropy.

Uvádíte, že máte perfektně propracovaný a fungující logistický systém a díky tomu poskytujete jedinečné služby. Prozradíte nám, co je potřeba k získání takového systému udělat?
Základem dlouhodobě udržitelné konkurenční výhody je to, aby nebyla snadno a lehce kopírovatelná. A to přesně platí o logistice PAPIRIUSU. V současné době máme jeden centrální sklad pro ČR, Slovensko a Maďarsko. Kolegové, kteří se u nás logistice věnují jí budují již déle než 10 let. Poskytování jedinečné Garance Zítra nebo Zdarma ® souvisí už s propracovanou strategií nákupu a výběrem dodavatelů a také s celkovým objemem prodeje a skladových zásob.

Jaké zboží a služby vašim zákazníkům nabízíte? Máte v plánu nabídku vašich výrobků (služeb) v nejbližší době rozšířit?
Služeb nabízíme řádově desítky. Trochu jiné služby nabízíme segmentu tzv. malých a středních firem. Zde zmíním jen jeden příklad. Když si u nás objednáte například modrou kancelářskou židli – zavoláte k nám zdarma, obdržíte ji druhý den (s dopravou zdarma), na fakturu, s možností montáže. Když zjistíte, že se vám „modrá barva nezdá dost modrá“ zavoláte k nám (opět zdarma) a my vám židli vyměníme (tj. opět k vám přijedeme) nebo vám vystavíme opravený doklad.  U velkých (tzv. korporátních zákazníků) poskytujeme celý balík řešení jehož cílem je snížit náklady (příme i nepřímé), komunikujeme elektronicky, analyzujeme portfolio výrobků tak, aby zákazník skutečně šetřil, atd… Nové plány máme, nejprve je však představíme našim zákazníkům.

Jakými způsoby je možné si vaše zboží objednat a jak je zákazníkovi doručováno?
Je možné objednat přes internetový obchod, e-mailem, telefonicky,faxem nebo přímo u obchodního zástupce. Zboží přiveze proškolený řidič druhý pracovní den.

Dočetl jsem se, že od roku 2001 garantujete dodání zboží po celé České republice do druhého pracovního dne a v případě nedodržení dodáváte svým zákazníkům zboží zdarma. Stává se vám často, že tuto garanci nesplníte?
Stává se nám to téměř každý den. U několika zákazníků řádově z 1000 až 1500 různých objednávek.

Jsou ceny vašich výrobků srovnatelné s konkurencí?
Ceny na trhu pravidelně monitorujeme a stanovujeme tak, aby byly lepší než u konkurence. U základních výrobků poskytujeme nejlepší ceny na trhu. Díky naší velikosti a možnosti nakupovat a porovnávat ceny na různých trzích tlačíme průměrnou cenu výrobku rok od roku směrem dolů. Zejména vlastní značka TAKÉ-IT představuje vynikající poměr cena a kvalita.

V kterých zemích působíte v současné době a do kterých plánujete vaše služby rozšířit?
V současné době působíme v Litvě, Maďarsku, na Slovensku a v České republice. Na otevření dalších trhů intenzivně pracujeme.

Jaké slevy či výhody vašim zákazníkům nabízíte?
Naši obchodní zástupci analyzují potřeby každého zákazníka individuálně. Na výrobky, které používáte často vám poskytneme bezkonkurenční ceny – jinými slovy – to, za co utrácíte nejvíce peněz, vám dodáme velmi, velmi levně.

Základem úspěšné společnosti jsou kvalifikovaní a spokojení zaměstnanci. Podle jakých kritérií si je vybíráte a jaké pracovní podmínky jim po přijetí nabízíte?
Vybíráme především podle osobnosti kandidáta a podle jeho talentu. Méně podle zkušeností. Pro každou pozici je jiný postup a jiný počet kole výběrového řízení. Díky dobrému jménu firmy se každý rok přihlásí přibližně 15000 zájemců o práci z nichž vybíráme řádově desítky.

Již pět let vydáváte magazín Papirius Styl, který byl v soutěži Zlatý středník 2004 v kategorii firemní publikace oceněn certifikátem za vysokou profesionální úroveň. Z jakého důvodu jste se rozhodli vydávat právě magazín?
Snažíme se PAPIRIUS stále řídit jako malou firmu. Být pro zákazníky srozumitelní, přátelští a blízcí.

Jaké máte plány rozvoje firmy pro nejbližší roky?
Chceme zůstat soustředění na to co děláme – perfektní služby firemním zákazníkům a státní správě. Kromě České republiky, kde stále vidíme prostor pro zlepšení a růst se chceme zaměřit i na další východoevropské trhy.

Vaším cílem je stát se jedničkou mezi dodavateli potřeb pro kancelář ve střední a východní Evropě. Jaká je vaše pozice nyní a jak chcete dosáhnout cíle?
Jedničkou jsme. Dosáhli jsme něčeho, co jsme se před 7 či 8 lety báli sami před sebou vyslovit. Nyní se budeme soustředit na to, abychom tuto pozici upevnili. K tomuto nevede žádná zkratka – zejména chceme co nejvíce dostat do centra pozornosti zákazníka.

A co akvizice? Je na domácím (nebo dokonce zahraničním) trhu vhodná příležitost ke koupi vaší konkurence?
Na domácím trhu vidím příležitostí málo. V zahraničí často narážíme na to, že se firmy dopouštějí celé řady větších či menších podvodů – od korupce až po neplacení některých daní a pojistného. To je pro nás nepřekonatelná překážka – od těchto obchodů dáváme ruce pryč. Tím je náš výběr možných cílů velmi omezen.

Myslíte si, že je nyní prostor pro novou firmu podnikající v podobném nebo dokonce stejném oboru jako vy?
Prostor tu samozřejmě je. Chce to ovšem dokonalé provedení. Na první pohled se zdá, že „dodávat kancelářské potřeby“ je velmi snadné. Dnes je to ovšem sofistikovaný obor s velkou a finančně náročnou infrastrukturou, ke které potřebujete „namíchat“ silnou podnikovou kulturu.

Co byste na základě vašich zkušeností doporučil osobě, která se rozhodla založit si společnost se zaměřením na dodavatelskou činnost?
Myslet nejprve na zákazníka, potom na své lidi, a pak teprve na sebe.

Děkujeme za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz

Petr SýkoraPetr Sýkora (31) je spoluzakladatelem a generálním ředitelem společnosti PAPIRIUS. Absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a Thundebird Executive MBA. Prvním a zatím posledním zaměstnáním je společnost PAPIRIUS, kterou v roce 1993 založil s Janem Černým. Je ženatý, má syna, rád cestuje do chudých a zapadlých koutů naší planety.




Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW