České výrobky míří do světa z pražského Dlabačova

31.03.2006 | , CzechTrade
Tiskové zprávy


Exportní klub při CzechTrade připravil pro exportéry jedinečnou příležitost setkat se a individuálně konzultovat své obchodní plány v rámci Exportního veletrhu, který proběhl 28. až 30. března v hotelu Pyramida na pražském Dlabačově.

„Zúčastnilo se ho všech 32 ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade, o které se ve svěřený čas „popralo“ více jak 200 tuzemských firem zajímajících se o export. Naši zahraniční konzultanti ani neměli čas dopít svoji kávu, zájem ze strany firem byl obrovský, oproti loňsku šlo o 20% nárůst. Program Exportního veletrhu na letošní rok zohledňoval Exportní strategii, kterou přijala vláda koncem loňského roku. Prostor tedy byl věnován i outsourcingu, aliancím nebo možnostem kofinancování projektů z prostředků fondů EU v nadcházejícím programovém období,“ říká Marek Pšeničný, PR manažer CzechTrade.

Na loňském setkání pod křídly Exportního veletrhu se firmy na přítomné vedoucí zahraničních kanceláří CzechTrade obracely především s potřebou vyhledání kredibilního a dlouhodobého obchodního partnera. I to je jedním z důvodů, proč v současné době činí zahraniční obchod se zeměmi rozšířené unie více než 87 % celkového exportu. I v rámci letošního ročníku Exportního veletrhu zástupci zahraničních kanceláří CzechTrade jednali převážně s firmami středního formátu (kolem 250 zaměstnanců), které projevily o služby CzechTrade největší zájem a které nejvyšší podíl exportu generují v rámci vnitřního trhu EU. Zájem roste o nové členské státy EU, výjimku tvoří enormní zájem o Indii a Čínu. I letos v portfoliu konzultací převažovaly strojírenské firmy (cca 20 %), ale nově i IT a telekomunikace. Zastoupeny byly i ostatní segmenty, pestrou mozaiku pak doplňovali výrobci mikroskopů, bylinných čajů či krmiva pro psy.

V Holandsku uspěla na začátku roku uničovská firma UNEX, jejíž výrobky patří ve skupině těžkého strojírenství ke špičce. Firmě se podařilo uzavřít kontrakt na tři jeřáby v hodnotě bezmála 42 mil. korun. U zrodu tohoto kontraktu byla kancelář CzechTrade v Rotterdamu, která  prověřovala pro UNEX zájem u potenciálních holandských partnerů a byla úspěšná. Předmětem jednání zástupkyně holandské kanceláře CzechTrade v Praze v rámci Exportního veletrhu s firmou UNEX byla další rýsující se dodávka na několik jeřábů pro stejného partnera. „Překvapila mě rychlá reakce holandské strany, kontrakt byl podepsán během dvou měsíců. Je vidět, že v mezinárodní konkurenci se české firmy stávají kredibilním partnerem a zahraniční partneři k nim mají důvěru,“ říká Hanka van der Mark z rotterdamské kanceláře CzechTrade.

Zatímco v roce 2004 se exportéři na Exportním veletrhu zajímali zejména o možnosti prodeje svých výrobků na zahraničních trzích a o rizika spojená se vstupem na tyto trhy, loni se expertní konzultace více orientovaly na možnosti výrobních kooperací a technologické dodávky. Exportéři se i letos více zajímali o skandinávské země, Rusko a rostoucí zájem firem byl vidět také u vzdálených trhů USA, Brazílie či Egypta a Indie.

Profesní, partnerská iniciativa při CzechTrade – Exportní klub – i pro letošní rok přichystala společenské a odborné akce se zaměřením na téma exportu - konference, pracovní setkání i společenská a neformální setkání. V této chvíli se kromě Exportního veletrhu počítá se čtyřmi konferencemi, ale i golfovým turnajem nebo galavečerem u příležitosti vyhlášení výsledků Exportní ceny DHL - kde jsou sledovány i jiná kritéria, než pouhý objem exportu, takže mají možnost vyhrát i malé české firmy s velkým exportním potenciálem, které se co se týká objemu vývozu nemohou rovnat s mezinárodními giganty.


Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy