Agrárníky trápí především nízký prodej obilí v potravinářství. "Země čtyřky jsou v pasti. Maďarsko, Česko a Slovenko se potýkají s nadprodukcí obilí a nedostatkem dobytka na jeho zkrmení," upozornil Veleba. Polsko je na tom se spotřebou produkce lépe, má ale uzavřeny ruské a ukrajinské trhy. "Země původní patnáctky EU, i když hranice jsou otevřené, mají takové mechanismy, včetně národní hrdosti, že se zkrátka naše výrobky na jejich trzích neuplatní," podotkl prezident.
Česká komora podle Veleby intenzivně jedná s vládou a ministerstvem zemědělství. Nejdůležitější je teď zastavit pokles výroby a využívat obilí i mino potravinářství, míní Veleba. Vláda by proto měla změnit pravidla pro využívání zemědělských produktů v energetice. "Týká se to například biolihu, bionafty nebo bioplynu," doplnil.
I když je problémů v zemědělství celá řada, většina z nich souvisí právě s obilím, tvrdí představitelé komor. Přesto obsahuje jejich komuniké i další body. Česko a Polsko požaduje například uvolnit mléčnou kvótu, jednat by se mělo i o možnostech využívání více evropských fondů.
Kvůli problémům zemědělců chtějí komory na podzim uspořádat summit nevládních agrárních organizací z nových členských zemí unie. "Cítíme palčivou potřebu, aby Brusel konečně vzal na vědomí naše oprávněné požadavky," dodal Veleba. Proto bude podle něj nezbytné, aby všech deset zemí našlo společnou řeč. Zástupci zemědělců Visegrádu by se měli znovu sejít v červenci.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
