Halada: Projektem "KATEDRA Škola OnLine" pokryjeme všechny školy v Česku

10.04.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


Již šest let vyvýjí systém KATEDRA ŠkolaOnLine. Tvrdí, že jejich aplikace je unikátní a žákům, učitelům i rodičům přináší skvělé a nové možnosti. Co přesně je to za projekt?

Mohl byste nám ve stručnosti představit Vzdělávací a informační portál pro základní a střední školy – www.skolaonline.cz?
Informační portál Škola OnLine  plní svou funkci již čtvrtým rokem. Je zastřešujícím prvkem aplikací Katedra a Žákovská, vstupní branou do světa obchodu pro školy a zprostředkovatelem k využívání Class Serveru. Jednotlivé kategorie  informací najdete v barevných záložkách v horní části hlavní lišty: PORTÁL, KATEDRA, ŽÁKOVSKÁ, OBCHOD, CLASS SERVER.

Každá kategorie je dále strukturována podle jednotlivých rolí uživatelů. Tyto role (Ředitel, Učitel, Rodič a Student) pak tvoří jádro, z něhož vycházejí jednotlivé rozcestníky, články, informace o legislativě, dokumentech ve školství a akcích. Samozřejmostí jsou ankety, možnost diskuse k jednotlivým článkům a fulltext.

Obsah portálu tvoří odborné články ze vzdělávacích institucí, příspěvky externích spolupracovníků  i  učitelů a ředitelů škol. Součástí nabídky jsou  také informace ministerstva školství a jeho podřízených složek, vzdělávací akce pro pedagogy a tiskové zprávy nejrůznějších institucí směřujících k tématice školství a vzdělávání.

Za dobu své téměř čtyřleté existence  si portál ŠkolaOnLine vydobyl  pevné místo mezi školskými weby. Počet  čtenářů a návštěvníků neustále roste, přestože jsme museli z kapacitních důvodů zrušit  poradenské rubriky, do nichž denně přicházelo několik desítek dotazů právního i odborného charakteru. V současné navštěvuje portál až několika tisíc unikátních čtenářů denně.

Proč IT společnost CCA Group vstoupila do oblasti vzdělávání?
Mottem CCA je, že "O úspěchu rozhodují lidé svými znalostmi a inovacemi". Lze předpokládat, že stále více firem i jednotlivců bude usilovat o trvalý rozvoj svých znalostí a dovedností, a moderní metody e-learningu tomu výrazně pomohou. Na českém trhu ale chyběl subjekt, který by byl schopen přistupovat k řešení vzdělávání jako celku: od tvorby obsahu kurzů, přes implementaci softwarové podpory pro řízení vzdělávání, až k vlastní organizaci vzdělávání či metodické podpoře. A to je právě naším cílem.

Jedná se o jediný projekt v této oblasti nebo zde máte více aktivit?
Kromě Školy Online je možné naše aktivity v oblasti vzdělávání rozdělit v podstatě do tří oblastí. Tou první jsou aplikace pro řízení vzdělávání lidí a evidenci jejich znalostí, kde nabízíme náš systém RAMSES Akademie. Druhou, velmi významnou oblastí, je tvorba samotného výukového obsahu ve formě e-learningových kurzů, které si mohou klienti vytvářet jednoduše sami pomocí našeho nástroje RAMSES Course Designer nebo jim je vyrobíme podle jejich požadavků. A v neposlední řadě realizujeme vlastní projekty pro podporu vzdělávání, na které získáváme granty z programů EU. Soustředíme se na pokrytí všech služeb, které se vzděláváním souvisejí.

Mohl byste stručně představit interaktivní systém Katedra?
Katedra je on-line evidenční systém školy, který obsahuje všechny potřebné a zákonem předepsané součásti (např. dokumentaci školy, matriky, třídní knihu, údaje o žácích apod.)). Umožňuje propojení s Microsoft Class Serverem a zobrazení hodnocení úkolů z Class Serveru spolu s ostatními známkami žáka. Součástí řešení je i vazba na generátor rozvrhů. Kromě přístupu pro rodiče prostřednictvím Internetu umožňuje KATEDRA  také informování rodičů a žáků prostřednictvím automaticky zasílaných SMS zpráv nebo e-mailů.

Co všechno systém umožňuje?
V aplikaci lze velmi jednoduše a rychle využívat evidenci docházky žáků, hodnocení žáků (možnost zobrazení výsledků z MS Class Serveru; možnost klasifikace pomocí známek, bodů či procent; možnost definice vlastní stupnice hodnocení), rozvrhy hodin a suplování, elektronická třídní kniha, osobní kalendáře každého uživatele včetně naplánované výuky a hodnocení, osobní data žáků (katalogový list), rodičů a učitelů. Dále také školní matriky, zápis do 1.třídy, přijímací řízení a také například evidenci maturit.

Aplikace umožňuje  velké množství úkonů a hlavně výpisů a tisků, které zjednodušují celkovou administrativu učitele.

Jak je celá aplikace technicky řešena?
Možná to bude čtenáře unavovat, ale i technická data jsou pro někoho užitečná. Aplikace SOL 2 (Katedra, Žákovská), je klasická třívrstvá aplikace. Je kompletně postavena na technologiích společnosti Microsoft. Jako databáze je použit MS SQL 2005 Server, stránky jsou vytvářeny technologií ASP.NET. Jako Aplikační server slouží MS Windows 2003 Server s instalovaným IIS (Internetová Informační Služba) a běhovým prostředím .Net Framework 1.1. Pro větší pohodlí uživatelů je využíváno i klientské skriptování, které přenáší určitou část funkcionality na klientský počítač. Klientem je pak klasický internetový prohlížeč. Díky řešení celého systému jako webové aplikace nemusí uživatel instalovat žádný software. Školám zároveň odpadá nutnost nákladné údržby vlastních serverových zařízení a zálohování dat.

SOL, resp. aplikaci Katedru již používá sto škol. Jaký je váš plán do budoucna?
Naším plánem je pokrýt většinu škol v České republice rychlým a  bezpečným on-line systémem, kterým bezesporu KATEDRA ŠkolaOnLine je. Mnozí ředitelé všech typů škol v ČR již dnes upřednostňují výhody takového řešení pro svou školu. Plány máme tedy veliké.

Existují i jiné konkurenční aplikace?
Ano, v posledních dvou letech vznikly další dva on-line systémy. Podle našich analýz i podle ohlasů od uživatelů našich i konkurenčních systémů víme, že zdaleka nedosahují rozsahu, komplexnosti a komfortu, jímž disponuje Katedra. Téměř 6 let vývoje a testování „Katedry“ profesionálním týmem a spolupráce s odborníky ze školství  je určitě poznat na celém našem systému.

Smělá a sebevědomá slova. V čem se tedy od nich hlavně lišíte?
Uživatelským komfortem, metodickou jednotou modulů, komplexní funkčností od zápisu do 1.třídy počínaje a maturitami konče, detailními zobrazeními jednotlivých hodnocení pro rodiče nebo samotné žáky/studenty,  jednoduchými matrikami, schopností generovat zvolené údaje a statistiky zřizovateli, zajišťováním denní poradenské služby, školeními a organizací seminářů zdarma  a mnoha dalšími důležitými prvky.

Školství má problémy s financemi. Mohou si i školy s méně studenty dovolit vaši aplikaci?
To je zajímavá otázka, protože slovo „dovolit“  zde působí poměrně komicky. Škola do 100 žáků/studentů zaplatí za komplexní systém, všechny služby a školení 1.300,- Kč včetně DPH za kalendářní rok. V ceně jsou, samozřejmě, i přístupy pro samotné žáky a rodiče. Maximální cena pro školu s více jak 1000 žáků (studentů, učňů) je něco přes 11.000,- Kč za rok. Z toho snadno usoudíte, že  cena se pohybuje mezi 11 až 13,- Kč na žáka a školní rok. Ta cena za poskytnutý SW a služby je skutečně symbolická.

Jaké jsou podle vás hlavní bariéry využívání Katedry více školami?
Budu velmi stručný. Konzervatismus mnohých učitelů a bohužel i některých ředitelů, nechuť ke změně, obava z otevření školy  rodičům (proč mám zveřejňovat rodičům nebo žákovi své známky), nechuť pracovat s výpočetní technikou. Obava z práce navíc, přestože víme, že časová dotace práce učitele v systému je týdně pouhých 30 minut.

Na Katedru navazuje i aplikace Žákovská. O co se jedná a jaké jsou její funkce?
Do Žákovské se registrují rodiče nebo samotní studenti na základě PIN kódu přiděleného školou. Od tohoto okamžiku mohou kdykoli sledovat všechna hodnocení ve škole i jejich podrobnosti včetně slovních komentářů a hodnocení, na něž mohou dokonce přímo reagovat e-mailem. Vidí nejen rozvrh a suplování (pouze příslušné třídy nebo skupiny), ale i plánovaná zkoušení, akce osobní, třídní nebo školní. Kdykoli je tak k dispozici aktuální klasifikační arch žáka se všemi známkami, případně i známkou výslednou. O tom, jaké  množství údajů a v jakém rozsahu škola žákovi nebo rodiči poskytne, rozhoduje vedení školy a nastaví si je v parametrech aplikace. Rodiče mohou sledovat i stav docházky, omluvených nebo neomluvených hodin. Od září si bude moci škola nastavit i možnost automatického docházkového systému prostřednictvím karty nebo čipu a rodič pak bude mít možnost zvolit si, kromě již dnes funkčního zasílání SMS zpráv nebo e-mailů o prospěchu, také zprávy o aktuální absenci žáka ve škole.

Jak jsou data zabezpečena, aby se k nim šikovní studenti nedostali a nezměnily je?
Každý uživatel aplikace má svoje jedinečné přihlašovací jméno a heslo. Hesla jsou ukládána v „zahešované“ podobě. To znamená, že ani správce databáze nedokáže zjistit heslo uživatele. Heslo je možné pouze „resetovat“ a k tomu mají oprávnění jen pověřené osoby jednotlivých škol a administrátor aplikace. Veškerá komunikace mezi serverem a klienty je realizována prostřednictvím zabezpečeného protokolu HTTPS. Případy, jako je heslo napsané na papírku a jeho následné zneužití nebo snadno odhadnutelné heslo už jsou mimo náš dosah.

Obě aplikace jsou nyní určeny pro základní a střední školy. Plánujete něco i pro vysoké školy?
Ano, nejen  plánujeme, ale již i vytváříme. V současné době probíhá další rozvoj sytému Škola OnLine o aplikaci, která je určena pro vyšší odborné školy, vysoké školy neuniverzitního typu, vzdělávací organizace a i některé komerční vzdělávací subjekty. Tato aplikace má název AKADEMIE. Zatímco výše zmiňované aplikace slouží především pro zajištění školních evidencí administrace chodu školy, AKADEMIE je orientována hlavně na podporu výuky samotné s využitím moderních prostředků výpočetní techniky, software a zejména internetu. Hlavní důraz je zde kladen na podporu výuky formou e-learningu.

Děkuji za rozhovor, Pavel Nesejt

Další zajímavé rozhovory si můžete přečíst v sekci http://interview.finance.cz Halada

Mgr. František Halada je šéfredaktorem portálu ŠkolaOnLine a  vedoucím projektu KATEDRA ŠkolaOnLine. Vystudoval  Pedagogickou fakultu  v Plzni, od roku 1974 jezdíval jako vedoucí na letní dětské tábory. Původním povoláním učitel, po roce 1990 působil 6 let jako ředitel základní školy. Později pracoval jako školitel a manažer velké mezinárodní firmy. Podílel se na vybudování a řízení systému vzdělávání v CCA Group a.s. Jako první stál u zrodu portálu ŠKOLA ONLINE. Je ženatý, má dvě dospělé dcery. Rád čte, cestuje, navštěvuje divadlo a poslouchá hudbu.

 

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW