"Tento zákon (o ochraně hospodářské soutěže) má udávat základní pravidla, základní mantinely pro hospodářskou soutěž, nemá chránit jednotlivé subjekty trhu, což je vlastně omezení hospodářské soutěže," vysvětloval důvody odmítnutí senátor ODS Jiří Nedoma.
Záměr ochránit české producenty zemědělských výrobků zajištěním smluvních cen se může podle senátora obrátit proti nim, protože obchodní řetězce budou hledat zboží za ceny pro ně výhodnější, "které jsou pokřiveny dotacemi z ostatních zemí EU".
"Takto navržený zákon neochrání, ale naopak ublíží," přidala se Helena Rögnerová z klubu SNK. Podle ní normu nepodporuje ani předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Pecina, "protože se to překlopilo z dobře míněné ochrany do pozice, že by to ztěžovalo postavení našich dodavatelů do těchto řetězců".
Tvůrce novely, poslanec ČSSD Ladislav Skopal, před odmítnutím Senát varoval s tím, že sněmovna jeho veto stejně přehlasuje. Poslanci novelu připravili v reakci na stížnosti dodavatelů například na vybírání poplatků za přijetí zboží do prodeje či neúměrně dlouhé doby splatnosti faktur.
Kromě většiny pravicových senátorů a obchodních řetězců novelu už dříve kritizoval Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu, podle něhož je nadbytečná a kontraproduktivní. Výsledkem prý bude jen další zostření dodavatelsko-odběratelských vztahů. Pojem ekonomické závislosti je podle Juračky nestandardní, a dotkne se také řady jiných odvětví.
"Novela bude opravdu bič, jenomže ne pro obchodní řetězce, jak se někdy píše, ale pro české dodavatele, kterým bude do budoucna v praxi odepřena možnost uzavírat kontrakty s obchodními řetězci. Dopad tohoto zákona na české potravinářské dodavatele bude srovnatelný s použitím atomové bomby - totální zkáza a destrukce," řekl po schválení zákona sněmovnou Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
