Karma: Dražší plyn kompenzujeme vyšší účinností topidel

17.07.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


Společnost Karma působí na trhu mnoho let a dala i název plynovým spotřebičům. S generálním ředitelem Pavlem Janečkem jsme si povídali o současném sortimentu a plánech do budoucna.

Dobrý den, pod pojmem karma si většina lidí představí plynová kamna. Víme ale, že Vaše společnost na trhu působí již řadu let, a proto se mi nabízí otázka: byla dřív karma nebo Karma? Popište nám ve zkratce začátky společnosti.
Společnost založil v Praze roku 1910 pan Karel Macháček, významný český konstruktér a vynálezce. V roce 1927 otevřel novou továrnu v Českém Brodě. Ve svém závodě vyráběl nejrůznější plynové spotřebiče – plynové žehličky, sušičky, sporáky, topidla, ohřívače vody atd. Takže dříve byla Karma. Důkazem silné historie a velikosti značky je právě to Vámi zmiňované obecné užití názvu karma jako synonyma nejen pro plynová karma, ale také průtokové ohřívače. Někdy nás to ale trochu poškozuje, protože každou chvíli se můžeme v médiích dočíst o tom, jak karma zabíjela. A přitom je téměř jisté, že se jedná o výrobky jiných značek.

V současnosti se však nespecializujete pouze na jediný druh výrobku. Jak široký máte sortiment a co bylo příčinou změny výrobního programu?
Zaměřením Karmy Český Brod od jejích počátků jsou spotřebiče pro domácnost – především vytápěcí a varná technika. Takže se nedá hovořit o změně výrobního programu, ale spíše o obnovení původního sortimentu. Tento proces probíhá kontinuálně již zhruba deset let. Jsme jedničkou na trhu konvenčních plynových topidel. Vyrábíme také spotřebiče pro ohřev užitkové vody, vestavné kuchyňské spotřebiče (myčky nádobí, varné desky, trouby, vestavné a kombinované sporáky, odsavače par) a klimatizační jednotky. Všechny spotřebiče mají vysokou technologickou a kvalitativní úroveň.

Existuje výrobek, který považujete za zásadní?
Zcela určitě je to lokální plynové topidlo. Dodáváme ho ve čtyřech různých výkonech a několika verzích – od standardního provedení s mechanickou regulací až po topidlo s proskleným čelním panelem a elektronickou regulací s programováním. V tomto segmentu Karma Český Brod ovládá cca 85 % českého trhu.

V poslední době neustále dochází k zdražování plynu. Po boomu začátkem devadesátých let se spousta lidí vrací k výtopu pomoci tuhých paliv. Pozorujete snížení odbytu?
Částečný pokles poptávky pozorujeme především v obdobích, kdy dochází k nárůstu ceny zemního plynu. Uživatelům našich topidel však v tomto směru vycházíme maximálně vstříc. Díky modernizací hořáku nabídneme již pro letošní topnou sezónu topidlo s vyšší účinností, tzn. se sníženou spotřebou plynu (cca o 10 % ) při zachování původního výkonu.

Kolik v současné době máte zaměstnanců? Počítáte se zvyšováním (snižováním) počtu?
Počet zaměstnanců se pohybuje kolem 140 a pouze sezónně kolísá.

Jaký máte vztah ke zahraničí? Vyrábíte z českých surovin, nebo jste vázáni i na zahraniční dodavatele?
Škála dodavatelů je velmi různorodá, kromě kvality rozhoduje pochopitelně i cena. U některých komponentů ani jiná možnost než spolupráce se zahraničním dodavatelem neexistuje.

A opačný proud? Vyvážíte výrobky za hranice naši republiky?
V posledních letech se v našem hlavním oboru situace výrazně změnila. Více jak dvě třetiny produkce vyvážíme dnes do zahraničí. Topidla jsou velmi populární na východoevropských trzích, krby pak zase nejvíce ve Velké Británii.

Změnila se nějak vaše pozice po vstupu ČR do EU? Plánujete další expanzi?
Pro nás se vstupem ČR do Evropské unie situace v mnoha směrech zjednodušila. Náš nejnovější krok – převedení výroby německých topidel Gamat do Karmy Český Brod – nám otevírá další možnosti v západní Evropě. Stejně tak počítáme, že dlouhodobá spolupráce s odběrateli ve východní Evropě se bude dále rozvíjet.

Pro výrobce je velice důležitý způsob distribuce. Jaké formy volíte? Prodáváte výrobky v podnikových prodejnách, odborných prodejnách nebo se nebráníte ani masovému prodeji např. v hypermarketech?
Volíme cestu především přes odborné prodejny. Zde zákazník dostane maximum informací a proškolený personál mu dokáže poradit. Takže vytápěcí techniku dodáváme prostřednictvím odborných velkoobchodů montážním a servisním firmám z oboru plyn – topení. Varnou techniku nabízíme zase přes kuchyňská studia.

Co si myslíte, že je Vaší největší konkurenční výhodou? Převažuje stále cenová konkurence, nebo se zákazníci již poohlíží po kvalitním provedení?
V oboru vytápění je naší výhodou určitě šíře sortimentu, která umožňuje výběr nejen podle technických parametrů, ale i podle ceny. Spolu s tím je naší předností i hustá servisní síť, a tedy snadná dosažitelnost servisu. U varné techniky je zákazníky samozřejmě vyvíjen jednoznačný tlak na maximální kvalitu a nejlepší výbavu za co nejnižší cenu.

Kromě funkčnosti je vzhled výrobků dalším důležitým faktorem pro dobrý odbyt. Spolupracujete v této oblasti s externími firmami, nebo si výrobky navrhujete sami?
Plynová topidla jsou včetně vzhledu výsledkem práce našich konstruktérů, u varné techniky se jedná o výsledek konzultací s externími dodavateli ze zahraničí.

Jak moc se snažíte propagovat značku Karma? Jaký způsoby propagace preferujete? Připravujete nějaké marketingové akce v nejbližší budoucnosti?
Především spolupracujeme se svými odběrateli, tzn. obracíme se s různými akcemi na odbornou veřejnost. Dále využíváme služeb PR agentury, zadáváme tiskovou inzerci, rádiové spoty a na podzim plánujeme větší kampaň na podporu vestavných kuchyňských spotřebičů.

Začátkem měsíce července vznikla nová značka Karma Design včetně nového loga. Co bylo důvodem pro tento krok?
Důvodem byla snaha výraznějším způsobem oddělit varnou techniku od ostatního sortimentu. Proto budou pod novým logem prezentovány výhradně vestavné spotřebiče. Původní logo Karma přitom i nadále zůstává naší základní značkou jako značka korporace a značka pro ostatní výrobky.

A zkuste nám nakonec prozradit, kam se budou ubírat Vaše kroky do budoucna.
U vytápěcí techniky sondujeme možnosti alternativních způsobů vytápění, hledáme cesty snižování spotřeby energie u topidel. U varné techniky plánujeme mimo jiné další rozšiřování sortimentu. Především ale chceme kvalitou výrobků a služeb oslovovat čím dál větší počet zákazníků.

Děkujeme za rozhovor,
Nadja Fehimovič, Finance.cz

Autor článku

Nadja Fehimovič  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW