Regiony a města pro růst a zaměstnanost: přehled nařízení na období 2007-2013 v oblasti politiky soudržnosti a regionální politiky

23.07.2006 | , Zastoupení EK v ČR
Tiskové zprávy


Větší růst a více pracovních míst pro všechny regiony a města Evropské unie, to je ústřední zájem politiky soudržnosti a jejích nástrojů v letech 2007 až 2013.

Během tohoto období provede EU prostřednictvím nástrojů soudržnosti dosud největší investici ve výši 308 miliard EUR (v cenách z roku 2004) na podporu regionálních programů růstu a vzniku pracovních míst. 82 % celkové sumy bude určeno na cíl „Konvergence“, podle něhož jsou způsobilé k financování nejchudší členské státy a regiony. Do zbývajících regionů bude směřovat přibližně 16 % ze strukturálních fondů na podporu inovace, udržitelného rozvoje, lepší dostupnosti a vzdělávacích projektů v rámci cíle „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost“. Zbývající 2,5 % jsou určena na přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spolupráci v rámci cíle „Evropská územní spolupráce“. Politika soudržnosti a regionální politika by měly podnítit další růst zhruba o 10 % v regionech, které zaostávají za ostatními, důsledkem čehož vznikne 2,5 milionu nových pracovních míst. V porovnání s obdobím 2000-2006 jsou hlavní změny v politice následující:

  • politika soudržnosti a regionální politika je jasněji zaměřena na obnovenou agendu pro růst a zaměstnanost, díky čemuž se agenda na regionální a místní úrovni lépe přizpůsobí;
  • olitika soudržnosti a regionální politika se modernizuje díky nové struktuře, která obsahuje více strategický přístup;
  • politika soudržnosti a regionální politika bude fungovat jednodušeji a účinněji, neboť např. počet nástrojů se sníží ze šesti na tři, nová zásada „proporcionality“ omezí byrokracii, počet kroků při programování se sníží ze tří na dva, namísto pravidel Společenství budou platit vnitrostátní pravidla pro způsobilost a po členských státech a regionech se bude žádat více odpovědnosti a průhlednosti při správě finančních prostředků.

Strategické obecné zásady Společenství pro soudržnost řídící se nařízeními pro strukturální fondy, která stanoví společná pravidla pro řízení, se zaměřují na cíle agendy Unie pro růst a zaměstnanost. Na základě těchto souvislostí připravují členské státy národní strategické referenční rámce a národní a regionální operační programy a kladou důraz na strategie a oblasti působnosti. Ty budou konečným zdrojem při výběru a financování projektů přímo na místě, což je úkol, který provádějí vnitrostátní a regionální orgány pracující společně s útvary Komise na provádění strategie a řešení otázek, jako je výběr významných projektů, jejich kontrola a hodnocení. Byly schváleny některé směrné výše týkající se výdajů, aby se mohly splnit cíle agendy pro růst a zaměstnanost: v případě cíle „Konvergence“ je směrnou výší 60 % a v případě cíle „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost“ je to 75 % z celkového dostupného financování, které je třeba vyhradit na činnosti podporující zejména výzkum a inovace, informační společnost a udržitelný rozvoj.

 
Nařízení pro strukturální fondy na období 2007-2013

Články 158-162 Smlouvy o založení Evropského společenství stanoví, že by Unie měla podporovat celkový harmonický rozvoj a posilovat hospodářskou a sociální soudržnost tím, že omezí rozdíly v rozvoji regionů. Na období 2007-2013 mají nástroje pro splnění těchto cílů právní základ v balíčku pěti nařízení přijatých Radou a Evropským parlamentem v červenci 2006:

  • Obecné nařízení stanoví společné zásady, pravidla a normy pro provádění tří nástrojů soudržnosti, Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR), Evropského sociálního fondu (ESF) a Fondu soudržnosti. Toto nařízení je založeno na zásadě řízení sdíleného Unií a členskými státy a regiony a stanoví nový postup programování, který se řídí strategickými obecnými zásadami Společenství pro soudržnost a jejich prováděním a rovněž společnými normami pro finanční řízení, kontrolu a hodnocení. Reformovaný prováděcí systém zajistí jednodušší, rovnoměrné a více decentralizované řízení strukturálních fondů a Fondu soudržnosti.
  • Nařízení o Evropském fondu pro regionální rozvoj (EFRR) určuje jeho úlohu a oblast působnosti, do níž patří podpora veřejných a soukromých investic na pomoc odstranění rozdílů mezi regiony v celé Unii. EFRR bude podporovat programy zaměřené na regionální rozvoj, hospodářskou změnu, větší konkurenceschopnost a územní spolupráci v celé EU. Mezi priority pro financování patří výzkum, inovace, ochrana životního prostředí a prevence rizik, avšak důležitou úlohu mají i nadále investice do infrastruktur, zejména v nejméně rozvinutých regionech.
  • Evropský sociální fond (ESF) bude proveden v souladu s Evropskou strategií zaměstnanosti a zaměří se na čtyři klíčové oblasti: zvýšení přizpůsobivosti pracovníků a podniků, lepší přístup k zaměstnání a účast na trhu práce, posílení sociálního začlenění potlačováním diskriminace a usnadněním přístupu znevýhodněných osob na trh práce a podpora partnerství pro reformy v oblastech zaměstnanosti a začlenění.
  • Fond soudržnosti se podílí na činnostech v oblasti životního prostředí a transevropských dopravních sítí. Vztahuje se na členské státy s hrubým národním důchodem (HND) nižším než 90 % průměru Společenství, což znamená, že se vztahuje na nové členské státy a rovněž na Řecko a Portugalsko. Španělsko bude způsobilé k financování z Fondu soudržnosti přechodně. V novém období se bude Fond soudržnosti společně s EFRR podílet na víceletých investičních programech, které budou řízeny decentralizovaně, a nikoli na projektech, které musí být jednotlivě schvalovány Komisí.
  • Páté nařízení zavádí Evropské sdružení pro územní spolupráci (ESUS). Cílem tohoto nového právního nástroje je usnadnit přeshraniční, nadnárodní a/nebo meziregionální spolupráci regionálních a místních orgánů. Toto sdružení bude disponovat právní subjektivitou k provádění programů územní spolupráce založených na úmluvě mezi zúčastněnými vnitrostátními, regionálními, místními nebo jinými veřejnými orgány.

 
Cíle, způsobilé regiony a nástroje

V období 2007-2013 budou EFRR, ESF a Fond soudržnosti přispívat ke třem cílům: Konvergence (EFRR; ESF a Fond soudržnosti), Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (EFRR; ESF) a Evropská územní spolupráce (EFRR). Regiony jsou způsobilé pro cíl Konvergence, je-li jejich HNP nižší než 75 % průměru EU, zatímco všechny ostatní regiony mají přístup k cíli Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost. Geografická způsobilost regionů spadajících do cíle Evropská územní spolupráce se týká buď příhraničních regionů nebo regionů patřících do oblastí nadnárodní spolupráce a řídí se rozhodnutím Komise. Finanční zdroje na tyto tři cíle a metoda jejich přidělování je stanovena v obecném nařízení. Částky jsou vyjádřeny v cenách z roku 2004. Cíle, způsobilé regiony a přidělené finanční prostředky jsou tyto:

  • Smyslem cíle Konvergence je podpora podmínek podněcujících růst a faktorů vedoucích ke skutečné konvergenci nejméně rozvinutých členských států a regionů. V EU o počtu 27 členů se tento cíl bude týkat 84 regionů v 17 členských státech o počtu 154 milionů obyvatel, jejichž HDP na osobu je nižší než 75 % průměru Společenství, a na základě přechodného režimu při ztrátě způsobilosti (tzv. „phasing-out“ regiony) dalších 16 regionů s 16,4 miliony obyvatel s HDP pouze mírně převyšujícím tento práh z důvodu statistického efektu rozšířené EU. Částka dostupná v rámci cíle Konvergence je 251,1 miliard EUR, což představuje 81,5 % celkové sumy, a tato částka se rozdělí takto: 189,6 miliard EUR pro konvergenční regiony, 12,5 miliard EUR pro regiony v přechodném režimu při ztrátě způsobilosti a 61,6 miliard EUR pro Fond soudržnosti, přičemž posledně uvedená částka se vztahuje na 15 členských států.
  • Mimo konvergenční regiony je smyslem cíle Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost posílení konkurenceschopnosti a přitažlivosti regionů a rovněž zaměstnanosti v nich pomocí dvojího přístupu. Za prvé, rozvojové programy pomohou regionům urychlit a podpořit hospodářské změny prostřednictvím inovací a podporou znalostní společnosti, podnikavosti, ochrany životního prostředí a zlepšení jejich dostupnosti. Za druhé, přizpůsobení se pracovní síly a investice do lidských zdrojů podpoří vznik většího počtu kvalitnějších pracovních míst. V EU o počtu 27 členských států bude celkem 168 způsobilých regionů, což představuje 314 milionů obyvatel. Z nich 13 regionů, v nichž žije 19 milionů obyvatel, představuje tzv. oblasti „phasing-in“, v nichž se podpora postupně zavádí, a obdrží zvláštní finanční podporu díky tomu, že dříve spadaly mezi regiony způsobilé pro cíl 1. Suma 49,1 miliardy EUR, z níž 10,4 miliardy EUR připadá regionům, v nichž se opětovně zavádí podpora, představuje téměř 16 % celkové podpory. Tento cíl se týká regionů v 19 členských státech.
  • Cíl Evropská územní spolupráce posílí přeshraniční spolupráci prostřednictvím společných místních a regionálních iniciativ, nadnárodní spolupráci, jejímž cílem je integrovaný územní rozvoj, a meziregionální spolupráci a výměnu zkušeností. V příhraničních oblastech žije 181,7 milionu obyvatel (37,5 % celkové populace EU) a všechny regiony a občané EU spadají do jedné ze stávajících třinácti oblastí nadnárodní spolupráce. 7,75 miliardy EUR (2,5 % celkového rozpočtu) vyčleněných pro tento cíl se rozdělí takto: 5,57 miliardy EUR na přeshraniční, 1,58 miliardy EUR na nadnárodní a 392 milionů EUR na meziregionální spolupráci.

 
Zaměření nástrojů soudržnosti na prioritní témata

Obecné nařízení stanoví, že se výdaje za soudržnost nově zaměří na společné problémy. Přidělení finančních prostředků vyžaduje, aby členské státy zaměřily financování na kategorie, které vyplývají z obnovené („lisabonské“) strategie pro růst a zaměstnanost. Tyto kategorie se týkají prioritních témat, jako je výzkum a technický rozvoj, inovace a podnikavost, informační společnost, doprava (pro konvergenční regiony), energetika, včetně obnovitelných zdrojů energie, ochrana životního prostředí a lidské zdroje a otázky spojené s politikou trhu práce. Výdaje vyčleněné na tato témata dosahují výše 60 % pro konvergenční regiony a 75 % pro regiony spadající pod cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost. Ustanovení platí pouze pro EU-15, a nikoli pro nové členské státy.

 
Nové nástroje regionální politiky a finanční inženýrství

Tři nové nástroje regionální politiky na období 2007-2013 pomohou členským státům a regionům zavést řádné a účinné řízení fondů a lépe využívat nástrojů finančního inženýrství. Užší spolupráce mezi Evropskou komisí, Evropskou investiční bankou (EIB) a jinými finančními institucemi posílí vytváření kapacit na úrovni vnitrostátních a regionálních institucí.

  • JASPERS (Společná pomoc při podpoře projektů v evropských regionech) se snaží rozvíjet spolupráci mezi Evropskou komisí, EIB a Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj za účelem shromáždění odborných zkušeností a pomoci členským státům a regionům při přípravě významných projektů;
  • JEREMIE (Společné evropské zdroje pro mikropodniky až střední podniky) je společná iniciativa Evropské komise, EIB a Evropského investičního fondu v zájmu zlepšení přístupu k financování rozvoje mikropodniků, malých a středních podniků v regionech EU;
  • JESSICA (Společná evropská podpora udržitelných investic do městských oblastí) je iniciativa Evropské komise ve spolupráci s EIB a Rozvojovou bankou Rady Evropy na podporu udržitelných investic do městských oblastí.

 
Další informace: http://ec.europa.eu/regional_policy

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy