Ministr dodal, že Irák chce také do konce letošního roku zvýšit produkci ropy z téměř dvou milionů barelů denně na předválečnou úroveň tří milionů barelů. Nic bližšího však nedodal.
Irák vlastní podle odhadů třetí největší zásoby ropy na světě. Má však problémy s nedostatkem pohonných hmot, včetně benzinu a nafty, protože jeho rafinerie jsou v žalostném stavu. Situaci zhoršují i útoky povstalců, kteří bojují proti Američanům a nové irácké vládě, na ropovody; kvůli útokům nejsou rafinerie dostatečně zásobeny.
Nedostatek pohonných hmot způsobil nárůst cen benzinu na černém trhu na čtyři dolary za galon, tedy asi jedno euro za litr. Oficiální cena je jeden dolar za galon.
Největší z nových rafinerií má být podle ministra umístěna někde ve středním Iráku a dokončena v roce 2009 nebo 2010. Její kapacita bude 140.000 barelů produktů, jako jsou benzin, nafta a kerosan, denně. Další rafinerie s kapacitou 70.000 barelů denně bude v severním Iráku. Současné tři rafinerie ve městech Bajdží, Daura a Basra mají být rozšířeny.
Tyto kroky mají uspokojit místní poptávku po ropných produktech v roce 2009, dodal Šahristání. Irák by se tak měl z dovozce ropných produktů stát někdy v letech 2010 až 2011 jejich vývozcem.
Ministr dodal, že za problémy s pohonnými hmotami stojí teroristické útoky na ropovody. Opakované útoky ohrožují hlavně dva ropovody, které dodávají ropu do největší rafinerie v Bajdží. Ta tak běží pouze na polovinu své kapacity, napsala agentura AP.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
