Kupec: Zimní lyžařská kolekce je pro nás stěžejní

11.09.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


S Miroslavem Kupcem, novým generálním ředitelem společnosti ALPINE PRO a.s., jsme si povídali o obchodní strategii firmy, konkurenci levných výrobků dovážených z Číny a spoustě dalších zajímavých témat.

Dobrý den, nejprve se podívejme krátce do firemní historie. Kdy ALPINE PRO vznikla a jaké byly její prvopočátky?
V roce 1994 zakladatelé začali podnikat dovozem neznačkového zboží z Asie. V roce 1997 vznikla značka ALPINE PRO. Dnes jsme společnost, která má vlastní návrháře, technology, průběžnou kontrolu kvality výroby, vybudovanou distribuční síť a především kvalitní tým pracovníků.

Ve funkci generálního ředitele jste teprve krátce. Jaký byl Váš první krok po příchodu do firmy?
Byla to série rozhovorů s klíčovými pracovníky ve firmě. Snažil jsem se identifikovat problémy, které je třeba řešit a oblasti, na které budeme soustředit společné úsilí v nejbližších měsících.

Máte poměrně širokou produktovou nabídku. Který produkt je z vaší široké nabídky sportovního a outdoorového vybavení stěžejní?
Jsou to výrobky naší zimní lyžařské kolekce, lyžařské bundy a kalhoty. Dále pak outdoorové jarní bundy. To vše z kvalitních funkčních materiálů.

Jaký způsob prodeje a distribuce vašich výrobků volíte? Využíváte vlastní prodejní sítě nebo externích prodejců?
V České republice i ve vybraných zemích využíváme oba způsoby distribuce.Máme síť vlastních autorizovaných obchodů a rozvinutou síť frenčízových obchodů. Dodáváme rovněž do velkoobchodní sítě, jak specializovaných sportovních obchodů, tak i ostatních řetězců. Máme kvalitní dealery a řadu distributorů doma i v zahraničí.

Když jsme u zahraničí, v kterých zemích máte v současnosti zastoupení a jak široká je síť vašich zahraničních poboček?
ALPINE PRO má dceřiné společnosti v Polsku, na Slovensku, Maďarsku a Srbsku. Distributory pak v dalších 12 zemích.

Daří se vám na tamních trzích prosadit. Který z nich je nejlukrativnější a který skrývá největší potenciál?
Snažíme se prosadit především ve zmíněných sousedních zemích, kde se systematicky snažíme vybudovat obchodní síť obdobnou jako v ČR. Zatím se nám daří především v Polsku. Máme však velmi smělé plány. Největší potenciál pak vidíme v pobaltských zemích, na Ukrajině a v Rusku.

Na jaký prodejní segment se zaměřujete? Zkuste nám popsat typického zákazníka vaší firmy.
Cílovým zákazníkem naší společnosti je osoba ve věku 15 až 50 let, ze střední příjmové vrstvy, aktivně trávící svůj volný čas.

Mnoho výrobců textilu přesouvá své výroby do východoasijských zemí. Je to i Váš případ nebo máte výrobu i v tuzemsku?
Převážná část naší výroby se realizuje v Číně, ostatně tak jako u naprosté většiny světových značek. Vše souvisí s nízkými výrobními náklady ve východní Asii. Velmi však dbáme na výběr kvalitních a spolehlivých výrobců a dozorujeme průběžně kvalitu výroby. Zhruba 15% těch nejnáročnějších výrobků pak vyrábíme v ČR.

Čínský export textilu celosvětově roste. Jak vnímáte tuto konkurenci levného zboží?
Jako všichni kdo podnikají v tomto oboru ji velmi dobře vnímáme. ALPINE PRO však není levnou značkou. Profilujeme se jako firma, která se odlišuje od levného textilu designem, kvalitními materiály a především vlastní kvalitou provedení.

Právě ve východní Asii je ochranná známka mnohdy jen prázdným bezvýznamným slovním spojením. Máte nějaké zkušenosti s plagiátorstvím značky ALPINE PRO?
Zkušenosti s plagiátorstvím naší značky máme, asi jako každý kdo v Asii vyrábí. Zatím ale není v takovém rozsahu, které by nás ohrožovalo.

Pojďme zpět k nám do ČR, co zdejší konkurence v „oboru“? Na poli sportovního a outdorového vybavení figuruje řada velkých hráčů. V čem se o nich lišíte a co je vaší největší konkurenční výhodou oproti nim?
Naší konkurenci dobře vnímáme, motivuje nás do další usilovné práce. Abychom obstáli, musíme být vždy o krok napřed. Sledujeme tedy změny v trendech a potřebách zákazníků a snažíme se na ně pružně reagovat. Snažíme se odlišit v šíři sortimentu, v nápaditosti designu, v kvalitě výrobku a v rozsahu distribuční sítě.

Na tomto trhu jsou možná ještě více než v jiných oblastech důležití zaměstnanci a jejich prodejní schopnosti. Jakým způsobem vybíráte své zaměstnance a jaké na ně kladete nároky?
Máte pravdu, pro nás je zaměstnanec primárním zdrojem našeho podnikatelského úspěchu. Proto velmi dbáme na výběr kvalitních lidí, snažíme se o jejich optimální využití a motivaci. Důsledná orientace na zákazníka, týmová spolupráce, loajalita, kvalitní pracovní výkon. To jsou kritéria podle kterých hodnotíme a vybíráme naše spolupracovníky.

Společnosti, jako je ta vaše, se často věnují sponzoringu různých sportovních akcí, týmů i jednotlivců. Jste aktivní i v tomto směru?
Určitě ano. Sponzorujeme řadu našich významných sportovců, kteří jsou spjati s oblastmi pro něž jsou naše výrobky určeny. Více o našich aktivitách v tomto směru je možné se dovědět na našich internetových stránkách www.alpinepro.cz.

S tím souvisí i propagace výrobků. Co ALPINE PRO a reklama?
Reklama je nedílnou součástí našich aktivit. Jsme si dobře vědomi, že existuje přímá souvislost mezi tím, jestli zákazník značku zná a jak ji vnímá, a konečným úspěchem v prodeji. V této oblasti máme jisté rezervy a budeme se proto reklamě v následujícím období více věnovat. Znamená to, že do reklamy budeme více investovat.

Trh outdoorových a sportovních potřeb prošel v posledních letech dosti bouřlivým vývojem. Řada malých prodejců a výrobců zanikla, naopak přišli noví hráči, převážně ze zahraničí. Jaký očekáváte vývoj v příštích několika letech?
Věříme, že v budoucnu bude náš potenciální zákazník více než dosud vnímat rozdíl mezi normálními a funkčními materiály. Bude pro svoje outdoorové aktivity používat více výrobky, které mu budou poskytovat očekávaný komfort. To je a bude naše „parketa“, na kterou se chceme soustředit. Nabídneme zákazníkovi výrobek s vysokou užitnou hodnotou za přijatelnou cenu. Budeme dělat vše proto, abychom uspěli!

Jaká bude strategie ALPINE PRO v budoucnu? A co její pozice, jaké jsou vyhlídky firmy?
Naším klíčovým trhem zůstane Česká republika, ale chceme se výrazněji prosadit i v zahraničí. Chceme se stát silnou evropskou značkou v oblasti outdoorového oblečení a ostatního vybavení. To je naše vize.

Děkujeme za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz

Ing. Miroslav KupecIng. Miroslav Kupec (46 let) vystudoval strojní fakultu ČVUT - obor Ekonomika a řízení strojírenské výroby. V oblasti managementu se pohybuje již 13. let. Od 90. let pracoval jako generální ředitel a předseda představenstva v několika významných společnostech, které zaměstnávají stovky pracovníků například ČKD Slaný a.s., ŠKODA MACHINE TOOL s.r.o. Plzeň, ČKD Vagonka, a.s. Ostrava - dceřinná společnost ŠKODA Holding, a.s. Působil také jako poradce v oblasti ekonomiky a řízení firem.


 

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW