Dlouhý: Problémem v IT je lidský kapitál

18.09.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


O podnikání v oblasti IT, stavu domácího trhu, softwarových řešeních pro banky a těžkostech při získávání kvalitních a vzdělaných programátorů jsme hovořili s Petrem Dlouhým, ředitelem divize SyDesk společnosti StringData.

Vznikli na zelené louce respektive ve sklepě vinohradského činžovního domu v Praze. Psal se rok 1999, byli tři a nikdo je v oboru neznal. Dnes jich je více než 60, naleznete je v moderních kancelářských prostorách a jejich roční obrat se pohybuje v desítkách milionů korun. Jmenují se StringData a obsluhují největší domácí banky jako například Českou spořitelnu nebo GE Money Bank.

StringData  doslovně znamená „řetězec dat“, co si mohou lidé pod tímto názvem představit?
Tento pojem je co do svého obsahu čitelný všem, kteří se alespoň trochu orientují v IT, zejména pro programátory. V zásadě náš název nemá nést nějaké výrazné poselství. Pojmenování vzniklo v souvislosti s jedním z prvních projektů, který byl spojen s hromadným zpracováním dat, přičemž většina údajů – dat byla vázána na textové vstupy. Od té doby již StringData představují určitý pojem na poli českého IT a řada klientů se s důvěrou obrací na naši firmu, respektive na „Stringy” či krátce na kolegy ze SD.

Vzpomenete si, jak jste začínali a jaká byla tenkrát situace na trhu v porovnání se situací dnes?
Úplné začátky firmy spadají do začátku 90. let. Původní zakladatelé končili studium gymnázia, když společnost zahajovala činnost. Krátkou odmlku znamenalo vysokoškolské studium, zahraniční stáže apod. Konečně v roce 1999 se firma začala rozjíždět naostro. V první vlně jsme se soustředili na činnosti orientované na technologie klient – server, zejména jako subdodavatelé v rámci větších projektů. Nicméně již během roku se nám podařily první akvizice klientů z bankovního sektoru, a to je dnes naše hlavní cílová skupina. Ostatně i produkty nabízené naší společností, mezi jinými i SyDesk, z této kategorie vychází. Od začátku jsme tak měli možnost konfrontovat naše aktivity s tak náročným prostředím, jako je právě oblast bankovnictví. Postupně jsme získali klienty i z jiných odvětví. Naši dnešní zákazníci a prostředí, ve kterém se pohybujeme, jsou pro nás výzvou, neboť jsou zde vysoké nároky na kvalitu a dostupnost služeb. Dnes s některými produkty a řešeními konkurujeme takovým gigantům jakými jsou IBM nebo Hewlett-Packard.

Hovořil jste o StringData, ale zeptám se obecně. Jak je na tom domácí IT trh ve Vašem segmentu, čím je specifický?
Jak jsem se zmínil již v předchozí odpovědi, naše společnost není zaměřena čistě na jeden segment tj. finančnictví. Pokud ale zůstaneme v tomto oboru, tak se situace u nás rok od roku mění. Neustále se rozšiřuje okruh firem, který by bez bezchybně fungujících IT nemohl existovat. S tím souvisí i přerod IT oddělení na samostatně fungující celky, které se chovají ve firmách jako interní dodavatelé. Poslední dobou je zřejmý trend outsourcingu celého IT, případně pouze jeho části, čímž se jednak sníží náklady a jednak se většinou zvýší kvalita poskytované služby. Domnívám se, že tyto trendy jsou velice podobné i v zahraničí. Například naše společnost v současnosti expanduje na Slovensko a narážíme na problémy a otázky, které jsme v ČR řešili před třemi, čtyřmi roky.

Co bylo pro růst firmy nejdůležitější, byly v historii StringData nějaké klíčové okamžiky?
Řada věcí je obecných a znají je všichni manažeři. Mít jasně definovanou vizi, strategii, snažit se hledat komplexní řešení a pochopit požadavek zákazníka. Není to jenom o vydělávání peněz. Musíte se dívat dopředu a vše co se děje kolem vás vnímat v dlouhodobém horizontu s důrazem na budování firmy, která pro klienta představuje spolehlivého, kvalitního a dlouhodobého partnera. Každá společnost má ve své historii zlomové momenty. Přechod od pěti lidí k 15 zaměstnancům je proměna, od 15 k 60 zase další. To vše však představuje řadu nových výzev a možností. Pro StringData byl doposud klíčovým okamžikem podpis smlouvy se silným partnerem, kterého jsme přesvědčili o svých kvalitách. Abyste mohli odstartovat, tak potřebujete dobré letadlo, správnou rychlost a příznivý vítr ale nesmíte ani zapomenout na pilota.

Co je pro IT firmy Vaší velikosti při rozvoji největším problémem?
Osobně jako největší komplikaci rozvoje vidím obrovskou konkurenci technologických center, kterých u nás vzniklo v posledních letech jako hub po dešti. Konkurence samozřejmě existuje, český trh není příliš velký a je zde většina velkých světových hráčů, což klade na firmy velké nároky. Sehnat špičkové programátory je záležitost, se kterou se pere řada společností. Shrnuli-to dvěma slovy – lidský kapitál.

Na jaké produkty a řešení se StringData specializuje, můžete to zjednodušeně vysvětlit i laikům z oblasti IT? Po čem je největší poptávka respektive s jakým produktem jste úspěšní?
Vlajkovou lodí našich produktů je SyDesk, komplexní nástroj pro monitorování, diagnostiku a optimalizaci IT infrastruktury a obchodních procesů. Přestože konkurence je velká a podobné otázky řeší velké mezinárodní společnosti, máme velmi dobré výsledky, které přičítám jednak produktu samotnému, jednak naši flexibilitě a samozřejmě profesionalitě našich specialistů. Právě lidský faktor je velmi podstatný, protože dohled a reporting nabízíme také jako službu a v mnoha případech naši lidé analyzují situaci v dané společnosti, navrhují postupy monitorování, optimalizaci. Dohromady nabízíme asi osm vlastních produktů, některé jsou určeny pouze pro finanční segment – můžeme zmínit systém pro poskytování informací o klientech a jejich účtech úřadům státní správy, exekutorům a advokátům BINF. Jiné nejsou takto limitovány – například systém pro digitalizaci a archivaci spisů SDImage, systém pro testování znalostí Minotauros a mnoho dalších.

Jak tento SyDesk konkrétně pomáhá bankám a jejich klientům?
Uvedu příklad z České spořitelny: IT infrastruktura České spořitelny je velmi rozsáhlá. Příslušná oddělení spravují aplikace jak pro retailové a korporátní klienty, tak i další bankovní systémy. Poskytují také podporu IT nejen v mateřské společnosti, ale i v mnoha dceřiných firmách. Banka se rozhodla pro zlepšení služeb klientům i pro zvýšení komfortu vlastních pracovníků posílit monitoring jedné ze svých klíčových aplikací, Servisu 24. Klienti tak mohou bez problému obsluhovat on-line tuto aplikaci ze svých domácích počítačů, vše běží jak má a uživatelský komfort je na vysoké úrovni. I o to se mimo jiné stará systém SyDesk, který jsme v bance implementovali. Pro takovou banku je například 10minutový výpadek internetového bankovnictví  velmi obtížně vyčíslitelná, avšak jednoznačně nákladná záležitost.

Informační technologie hýbou světem. Jak je na tom podle Vás Česká republika ve srovnání se světem?
Dle mého názoru velmi dobře. Dokonce znám příklady místních poboček některých nadnárodních společností, které jsou na tom, co se týče využití IT a  jeho efektivity, daleko lépe než jejich mateřské společnosti. Řada řešení a služeb byla v těchto firmách vyvinuta právě u nás, a poté byla implementována v zahraničí. A opět jsme se vrátili k otázce lidského kapitálu, který je u nás omezený, a proto se k lidem snažíme chovat vstřícně. Pokud přijmeme nového člověka a během určité doby zjistíme, že se hodí pro jinou práci, tak ho přeřadíme. Snažíme se o rozvoj toho, v čem je daná osoba dobrá. Tento přístup se nám již mnohokrát osvědčil.

Na závěr nám prozraďte Vaše plány rozvoje firmy pro příští rok?
Hlavním cílem společnosti je udržet a případně ještě zvýšit náš růst. Obrat nám meziročně roste zhruba o 75 %, připravujeme expanzi do okolních států. Již dnes se svými partnery připravujeme projekty v Německu a Rakousku. Český trh pro nás začíná být malý. To vše samozřejmě za udržení současné vysoké kvality našich produktů, služeb a hlavně pracovníků.

Děkujeme za rozhovor
Pavel Nesejt, Finance.cz

Petr DlouhýPetr Dlouhý, studuje UK Praha, Matematicko-fyzikální fakultu, obor informatika se zaměřením na softwarové inženýrství a objektové systémy. Od roku 2001 pracuje na různých pozicích ve firmě StringData. Začínal zde jako softwarový analytik, později postoupil do funkce vedoucího vývoje. V současnosti je ředitelem divize SyDesk. V roce 2006 se v rámci studia podílel na zpracování business modelu řízení teplárenské společnosti pro firmu PA Consulting. Pan Dlouhý je svobodný, hovoří anglicky, domluví se též polsky a německy. Mezi jeho koníčky patří cestování a vaření. Nezapomíná ani na sport, mezi jeho nejoblíbenější aktivity v této oblasti patří plavání a jízda na horském kole.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW