Většina nepojištěných vozů již neexistuje

27.09.2006 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Zatímco v databázi České kanceláře pojistitelů bylo v polovině letošního roku evidováno něco přes 5,5 milionu vozidel, v Centrálním registru vozidel jich je o 850.000 více. Brázdí české silnice a dálnice statisíce nezodpovědných pirátů?

Podle platné české legislativy musí být každé vozidlo, se kterým hodláme vyjet na tuzemské komunikace, pojištěno u některého z členů České kanceláře pojistitelů (výjimku tvoří účelové komunikace, které nejsou veřejně přístupné - na těchto pozemních komunikacích můžete vyjet vozidlem i bez povinného ručení).

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) má v současnosti 9 členů, u kterých bylo k 30. červnu letošního roku evidováno 5.520.720 vozidel. Podíváme-li se však na jinou motoristickou statistiku, konkrétně do Centrálního registru vozidel, pak ke stejnému datu je registrováno 6.375.548 vozidel. Porovnáme-li tato dvě čísla, dojdeme k rozdílu 854.828. Znamená to tedy, že po českých silnicích jezdí slušný počet nepojištěných vozů?

Tabulka: Počet registrovaných a pojištěných vozů

K datu Pojištěných Registrovaných
31/12/2001 5 256 909 5 580 151
31/12/2002 5 405 549 5 740 823
31/12/2003 5 258 378 5 829 249
31/12/2004 5 271 798 5 997 306
31/12/2005 5 420 620 6 231 601
30/06/2006 5 520 720 6 375 548

Zdroj: www.ckp.cz, www.mvcr.cz

 

Důvodem rozdílu je neaktuálnost databází
Přestože toto číslo, stejně jako trend posledních 5 let (viz následující graf), působí poněkud děsivě, situace není až zas tak katastrofická. „Dominantní příčinou vysokého rozdílu mezi počtem registrovaných a počtem pojištěných vozidel je podle našeho názoru neaktuálnost údajů v registrech vozidel“ vysvětluje Jakub Hradec z ČKP. Valná většina těchto vozidel totiž už fyzicky vůbec neexistuje, pouze jejich původní majitelé je pozapomněli odhlásit. Řada z nich je již dávno rozebrána na součástky, některé stojí nepojízdné v garáži či kůlně.

Graf: Počet registrovaných nepojištěných vozidel

Zdroj: www.ckp.cz, www.mvcr.cz

Odhlášení vozidla na úřadě
Ačkoliv úkolem každého majitele nepojízdného vozidla, na které nechce platit pojistné, je odhlásit jej z evidence, ve většině případů si s tím majitel hlavu neláme. Tento úkon je totiž spojen s určitou administrativní zátěží a dalšími kroky, které musí vlastník silničního motorového vozidla podstoupit.

Trvalé vyřazení z registru vozidel se děje na základě podání žádosti o vyřazení vozidla. S takto vyplněným formulářem stačí zajít na místně příslušný obecní úřad a k žádosti kromě dokladu totožnosti přiložit technický průkaz vozidla, osvědčení o jeho registraci a odevzdat registrační značky. Při trvalém vyřazení po vás budou požadovat také doklad o likvidaci vozidla.


Skutečně nepojištěných vozů brázdících české silnice je tedy jen malá část z 850.000. Přesná čísla, bohužel, nejsou k dispozici, proto je třeba spokojit se s odhady. „Náš odhad skutečně provozovaných a nepojištěných vozidel nepřesahuje číslo 200.000“ říká Jakub Hradec z ČKP, který zároveň polemizuje nad aktuálností registru a předkládá některá zajímavá čísla.

Zdá se vám například reálné, že by bylo v současné době v České republice provozováno, tj. po tuzemských silnicích jezdilo:

  • 21 500 vozidel ŠKODA modelové řady 1000 MB, jejichž výroba byla ukončena v roce 1969?
  • 73 500 vozidel ŠKODA modelové řady 100/110, jejichž výroba byla ukončena zhruba před 30 lety?

Jakkoliv jsou staré okřídlené šípy populární, nezbývá než souhlasit, že tato čísla jsou přinejmenším podivná a nepůsobí zcela důvěryhodně. Řada z nich nejspíše stojí nějakou dobu na špalcích, přestože jsou stále některá zanesena v evidenci jako funkční vozidlo. Dále je pravdou, že některé z uvedených modelů jsou ještě k vidění na vesnicích a menších městech, ale že by byly všechny pojištěny?

Bourající neplatiči trnem v oku
Přestože aktuální počet nepojištěných vozů, které se prohánějí po silnicích není znám, je jasné, že pojišťovnám unikají stovky milionů korun na nezaplaceném pojistném. Systém povinného ručení je totiž nastaven tak, že finanční prostředky, které pojišťovny na pojistném vyberou, musí pokrýt škody, které řidiči dalším osobám způsobí. Jestliže škodu způsobí nepojištěný řidič, je poškozenému uhrazena z tzv. garančního fondu ČKP, do něhož přispívají všechny pojišťovny nabízející povinné ručení. Zaplacená částka je pak vymáhána od viníků, kteří nehodu způsobili. „V této oblasti spolupracujeme aktivně se specializovanými profesionálními firmami na vymáhání pohledávek a s vybranými advokátními kancelářemi a exekutory“ říká Jakub Hradec.

Dojde na změny?
Přesto právě rostoucí nehodovost nepojištěných vozů může mít negativní dopad na výši sazeb povinného ručení, což vysvětluje Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Allianz: „Pokud bude růst počet lidí, kteří povinné ručení nezaplatí, budou na to samozřejmě doplácet klienti, kteří ho poctivě platí, protože k pokrytí škod bude nutné vybrat více peněz“.

Jak bude situace vypadat v budoucnu, to záleží na našich zákonodárcích. „Vzhledem k probíhajícím přípravám novelizace zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, připravila Česká kancelář pojistitelů řadu podnětných návrhů na intenzifikaci boje s fenoménem nepojištěného vozidla. Ne všechny návrhy však dostávají patřičnou odezvu ze strany státu“ komentuje kroky ČKP Jakub Hradec a dodává: „Domníváme se však, že jak sankce ze strany státu, tak sankce ze strany ČKP proti nepojištěným motoristům by se měly intenzifikovat“.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ