Ministerstvo dopravy působí podle zákona jako objednatel rychlíkových spojů a hradí drahám ztrátu, která z této veřejné služby plyne. A právě podmínky financování veřejné dopravy nejsou podle NKÚ jasně stanoveny.
"Vymezení rozsahu dopravních potřeb státu není upřesněno. Není tedy stanoveno, v jakém rozsahu mají být poskytovány dopravní služby pro potřebu státu a jaké potřeby veřejnosti mají být jimi uspokojovány," řekl prezident NKÚ František Dohnal. Proto podle něj není ani možné určit množství peněz, které mají na osobní dopravu plynout ze státního rozpočtu.
Kontrola NKÚ se uskutečnila v letech 2004 až 2006. V tomto období zaplatilo ministerstvo dopravy drahám více než 7,5 miliardy korun, aniž by věrohodně odůvodnilo množství těchto prostředků, řekl Dohnal.
Výpočet ztráty Českých drah tak není podle NKÚ transparentní, a tudíž ho není možné dostatečně prověřit. Výpočet ztráty vychází z nákladů a výnosů celé dopravní infrastruktury, kdežto objednávka státu je vymezena jednotlivými spoji, dodává Dohnal.
MD také podle NKÚ nedostatečně kontroluje plnění podmínek, které si samo stanovilo ve smlouvě o poskytování služeb veřejné dopravy.
České dráhy hospodaří každoročně se ztrátou. V roce 2005 vykázala osobní doprava před započtením státních úhrad ztrátu přes deset miliard korun. Nákladní doprava naopak měla zisk téměř dvě miliardy. V roce 2007 má být nákladní doprava vyčleněna do dceřiné společnosti, a právě proto je nutné podle Dohnala vyřešit problémy s financováním dopravy osobní. Kumulovaná ztráta od založení akciové společnosti v roce 2003 byla ke konci června letošního roku téměř 11 miliard korun.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
