Financování firmy prostřednictvím factoringu

01.12.2006 | , Finance.cz
FinTriky


Mezi méně obvyklé způsoby financování podnikatelských záměrů patří například factoring a forfaiting. Popularita těchto služeb však může výrazně stoupnout v případě, když jedinou možností jak získat potřebnou částku financí pro rozvoj firmy je právě factoring či forfaiting.

Téma týdne: Financujeme rozvoj firmy

Factoring

Factoring je finanční služba, kdy factoringová společnost (faktor) odkupuje krátkodobé pohledávky (obvykle se splatností od 30 do 90 dnů) od dodavatele zboží či služeb ještě před dobou jejich splatnosti. Hlavním cílem factoringu je především nebýt odkázán na několikaměsíční doby splatnosti a v případě potřeby mít své zdroje k dispozici okamžitě.

Druhy factoringu
Factoring může být regresní (se zpětným postihem dodavatele) nebo bezregresní (bez zpětného postihu dodavatele). Dále se dělí na tuzemský a zahraniční (vývozní nebo dovozní). Při regresním factoringu faktor zpravidla nepřebírá rizika spojená s platební neschopností (platební nevůlí) kupujícího. Po uplynutí ochranné lhůty trvající cca 30 až 60 dní po splatnosti pohledávky, ve které factoringová společnost vede upomínkové řízení, využívá možnosti postoupit pohledávku zpět na dodavatele. Při bezregresním factoringu faktor přebírá ručení za případné neplnění ze strany kupujícího v důsledku jeho platební neschopnosti (platební nevůle) uhradit své finanční závazky vůči dodavateli.

V jakých případech je factoring vhodný
Factoring je ideálním produktem pro většinu odvětví ekonomiky, zásadně řeší finanční krytí výrobních a obchodních firem, jejichž výrobky vykazují rychlou obrátku a z toho vyplývající vysoké nároky na provozní kapitál. Především je vhodný v případech, kdy je dodavatel přímým prodávajícím, když má ustálený a osvědčený okruh odběratelů, když dosahuje určité minimální výše obratu požadované factoringovou společností, když se jedná o o opakované dodávky se stabilním odbytem či když mají pohledávky dobu splatnosti delší než 30 dnů a dosud nejsou splatné.

Pro koho je factoring určen
Factoring může využít například podnikatel zabývající činností z oblasti výroby, prodeje zboží či některých druhů služeb (factoring tuzemský) či podnikatel vyvážející zboží mimo Českou republiku (factoring exportní). Musí se však jednat o opakované dodávky, pohledávky musí být před datem splatnosti, na pohledávky nesmí existovat právo třetích osob a mezi dodavatelem a odběratelem musí existovat obchodní kontrakt.

Náklady factoringu
Náklady vynaložené na využívání factoringových služeb se skládají ze dvou částí, a to z factoringového poplatku a úroku. Factoringový poplatek odráží náklady faktora na administrativní zpracování faktur, evidenci a inkasní činnost. Stanovuje se na základě celkového plánovaného objemu dodávek, stupni rizika platební neschopnosti, analýze obchodního případu, zahrnuje náklady vynaložené na posouzení bonity klienta, na posouzení bonity odběratelů a další. Pohybuje se v rozmezí cca od 0,4 do 1,6 % z hodnoty fakturované částky. Konkrétní výše tohoto poplatku se vždy sjednává s ohledem na konkrétní obchodní případ. Úroková sazba představuje cenu za vyplácené finanční prostředky ve formě záloh. Je přibližně shodná se sazbou, kterou aplikují komerční banky při poskytování krátkodobých úvěrů na financování pohledávek do lhůty splatnosti. Úrok se vypočítá za počet dnů od doby, kdy byla záloha převedena na účet dodavatele (tj. odepsána z účtu faktora), do doby skutečné úhrady odběratelem na účet faktora.

Jak uzavřít factoringovou smlouvu
Pokud jste se rozhodli financovat vaši firmu prostřednictvím factoringu, musíte si vybrat některou z factoringových společností a vyplnit předběžnou žádost o poskytnutí factoringu. Při osobním setkání se zástupcem factoringové společnosti vyplníte již závaznou žádost o poskytnutí factoringových služeb a předáte jí požadované dokumenty. Factoringová společnost předložené dokumenty a žádost vyhodnotí a v případě splnění všech podmínek vám navrhne obchodní podmínky. Pokud se zněním obchodních podmínek souhlasíte, zbývá vám už jen poslední krok, a to uzavření factoringové smlouvy. Postupování a financování vašich pohledávek začíná ihned po uzavření smlouvy.

 

Forfaiting

Forfaiting je odkup středně a dlouhodobých pohledávek forfaitingovou organizací (forfaiterem). Mezi hlavní přednosti forfaitingu patří především okamžitý přístup k hotovosti, možnost nabídnout k odkupu pohledávky všechny nebo i jednotlivě či možnost financovat (oproti factoringu) pohledávky s delšími splatnostmi (od 90 dní až do 10 let).

Pro koho je forfaiting určen
Forfaiting je vhodný pro firmy dodávající zahraničním odběratelům zboží či služby větších hodnot, zejména investiční celky. Pomocí této služby jednak omezí respektive zcela vyloučí rizika spojená s odběratelem, jeho teritoriem a riziko změny měnového kurzu, jednak získají provozní kapitál, ke kterému by se jinak dostaly až po velmi dlouhém čase.

Požadované záruky
Jako záruku požadují forfaitingové společnosti po firmě buď směnku (záruka vystavená prvotřídní komerční bankou formou avalu) nebo akreditiv (neodvolatelný akreditiv vystaven či potvrzen prvotřídní komerční bankou). Bankovní záruka musí být neodvolatelná, bezpodmínečná a vystavená prvotřídní komerční bankou.

Náklady forfaitingu
Mezi základní náklady forfaitingu patří forfaitingové poplatky (tzv. Arrangement Fee) a diskont (tzv. Commitment Fee). Forfaitingové poplatky zohledňují náklady spojené s administrativním zpracováním forfaitingového obchodu, tj. závisí na rychlosti zpracování objemu obchodu a zároveň zohledňují riziko dlužníka, resp. ručitele. Diskont je aplikovaná sazba, stanovená na bázi sazeb LIBOR (v případě devizového financování) a PRIBOR (v případě finacování) v CZK a rozpětí nad tuto sazbu, která vychází z rizika země obchodu, délky obchodu apod. V podstatě se jedná o odměnu forfaitera za riziko zhoršení bonity dlužníka v období od uzavření smlouvy do odkupu pohledávky.

Jak probíhá financování rozvoje firmy prostřednictvím forfaitingu
Forfaitingový proces začíná uzavřením smlouvy mezi forfaiterem a dodavatelem, kde si obě strany vymezí konkrétní pohledávku, náklady spojené s odkupem, požadovanou dokumentaci a termín realizace. Poté prodávající dodá zboží zahraničnímu odběrateli a postoupí pohledávku forfaitingové organizaci. Následuje úhrada dohodnuté finanční částky (hodnota pohledávky snížená o náklady forfaitingu) od forfaitera na účet dodavatele. Ke dni splatnosti pak forfaitingová společnost inkasuje nominální hodnotu pohledávky přímo od odběratele respektive od jeho banky. Pokud se tak nestane, vystupuje forfaitingová společnost jako věřitel a zajišťuje upomínky a další postup vedoucí k soudnímu vymáhání. 
 

 

Přečtěte si další naše finanční tipy, triky, rady a doporučení!

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky