Z celkových 29,3 procenta by mělo jít 27,5 procenta pěstitelům cukrovky a 1,8 procenta smluvním poskytovatelům strojů. Odchodem Eastern Sugar z ČR by bylo postiženo asi 150 pěstitelů, kteří by ztratili odbyt.
Výši náhrady stanovilo MZe ve spolupráci se Státním zemědělským intervenčním fondem v rámci lhůty pro konzultace restrukturalizačního plánu Eastern Sugar. Firma má na předložení konečné verze plánu čas do 31. ledna.
Eastern Sugar zvažuje uzavření závodů ve střední Evropě včetně ČR kvůli omezení výroby cukru v EU v rámci reformy trhu s touto komoditou. V Česku zaměstnává asi 400 lidí a drží kvótu na výrobu zhruba 102.000 tun cukru. Pokud by domácí závody v Němčicích na Hané, Kojetíně a Hrochově Týnci zavřela a kvótu odprodala Bruselu za stanovenou kompenzaci 730 eur za tunu, klesla by domácí produkce cukru limitovaná objemem 454.000 tun více než o pětinu.
Záměr firmy se zemědělcům nelíbí. Poukazují na to, že deklarovaným cílem reformy trhu EU bylo omezení produkce cukru v nerentabilních oblastech. Odchod Eastern Sugar by ale podle nich znamenal propad pěstování cukrovky na moravské Hané - jedné z nejlepších řepařských oblastí v Evropě. Chtějí proto, aby Eastern Sugar v případě odchodu zanechala svou kvótu v tuzemsku za úplatu odpovídající kompenzaci od Evropské unie.
Rolníci proti zavření cukrovarů nedávno demonstrovali před německou a britskou ambasádou. Zamířili tam proto, že Eastern Sugar je podle nich napůl vlastněna britskou firmou Tate&Lyle a francouzskou Saint Louis Sucre, kterou kontroluje německý Süd Zucker.
V EU platí od července reforma cukerního pořádku, která počítá s tím, že zaručené ceny cukru v unii klesnou od sezony 2006/07 během čtyř let o 36 procent a cukrové řepy o dvě pětiny. Snížit se má podstatně celková produkce cukru v EU.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
