Předběžnou dohodu budou muset schválit vlády EU a parlamenty. Po týdnech intenzivních jednání to však podle agentury Reuters bude již jen formalita.
REACH má od 1. ledna 2008 nahradit 45 současných chemických předpisů. Bude se týkat zhruba 30.000 běžně používaných látek, jejichž vlastnosti budou muset výrobci prověřit. O podobu regulace vedli tvrdý boj ekologičtí aktivisté se zástupci chemického průmyslu.
"REACH je hotov," řekl britský poslanec a jeden z parlamentních vyjednavačů Chris Davies. Vlády a politická seskupení v Evropském parlamentu podle něho podepíšou dohodu v nadcházejících týdnech. Hlasování v parlamentu je naplánováno na polovinu prosince.
"Myslíme si, že je to dobré pro spotřebitele, pro životní prostředí i pro průmysl," komentovala podobu dohody finská vyslankyně u EU Nina Vaskunlahtiová. Finsko, které nyní předsedá EU, chtělo REACH dojednat do konce tohoto roku.
Aktivisté se snažili upřít právo na výrobu látkám označeným za nebezpečné, pokud za ně existuje vhodná náhrada. Podle konečné verze budou muset výrobci předložit při žádosti o schválení zhruba 1500 látek "substituční plán", pokud však prokážou, že je budou dostatečně kontrolovat, tak budou povoleny.
Tento výsledek aktivisté pokládají za oslabení regulace, protože tyto látky budou podle nich nadále ohrožovat zdraví. Výrobci však připomínají, že povinné nahrazování by vedlo k zákazu látek, které přinášejí celkově prospěch v podobě společenských a ekonomických výhod, převažujících nad rizikem pro zdraví či životní prostředí.
Odpůrci regulace varují, že nejrůznější analýzy, které si budou muset nechat zájemci o autorizaci nebezpečných látek vypracovat, povedou k astronomickému růstu nákladů celého chemického průmyslu. Jen socioekonomická analýza u jednotlivé nebezpečné látky by měla stát až 70.000 eur (asi dva miliony korun).
V České republice by měly přímé administrativní náklady regulace REACH údajně stát čtyři až šest miliard korun a zhruba 80 procent nákladů přitom ponesou malé a střední firmy. O práci kvůli REACH podle některých údajů přijde v Česku téměř 15.000 lidí a jen chemické podniky by mělo opustit asi 4500 zaměstnanců.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
