Evropská unie totiž zařazuje do skupiny másel, včetně polotučných a nízkotučných, jen takové výrobky, u nichž podíl tuku dosahuje alespoň 39 procent. Pomazánkové máslo, vyráběné unikátní tuzemskou technologií zmáselňování smetany, má ale podíl tuku jen 31 až 34 procent.
Bruselu přitom vadí použití slova "máslo", což podle Němce znamená, že se výrobky s obsahem tuku pod 39 procent na trhu pod pojmem pomazánkové máslo nesmějí prodávat. Pomazánkové máslo tak bude následovníkem tuzemského rumu. Jedna z nejoblíbenějších domácích lihovin se také musela vzdát svého tradičního názvu, aby Česká republika vyhověla pravidlům EU.
Svaz jednal s Bruselem přes dva roky, zda by nebylo možné si název ponechat. Tento týden odjeli na technické konzultace do Bruselu úředníci ministerstva zemědělství. Ani ti ale neuspěli. Česko bude muset rychle novelizovat vyhlášku o mléčných výrobcích, řekl serveru Roldán. Příslušná novela nabude účinnosti již v první polovině roku 2007, dodal. "V návrhu na řešení, který již ministerstvo podalo Evropské komisi, je zakotvena možnost, aby se obaly s názvem pomazánkové máslo mohly používat ještě po celý příští rok tak, aby se minimalizovaly finanční ztráty jeho výrobců," uvedl Roldán. S takovým požadavkem nemá podle něj Evropská komise problém.
Změna názvu přitom bude znamenat pro tuzemské výrobce mlékárenských produktů zcela určitě finanční újmu. "Jen ztráty z nepoužitelných obalů vyčíslili výrobci na 20 milionů korun. To ale není to nejhorší. Pokud se bude výrobek jinak jmenovat, znamená to další náklady s jeho opětovným zalistováním v obchodních sítích, nově placené bonusy a další náklady," upozornil Němec.
V Česku se podle statistik mlékárenského svazu vyrobí ročně zhruba devět tisíc tun pomazánkových másel a jejich produkce každoročně stoupá. Uvedené produkty mají v ČR navíc již třicetiletou tradici.
Zcela neodhadnutelné jsou v současné době náklady spojené s marketingem a osvětou spotřebitele, který se nějakým způsobem musí dozvědět, které výrobky v obchodech budou totožné s bývalými pomazánkovými másly.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
