"Rozvoj komerční spolupráce s Gazpromem slouží k posílení bezpečnosti dlouhodobých dodávek plynu spotřebitelům ve Francii a v Evropě," řekl při podpisu smlouvy generální ředitel GDF Jean-François Cirelli.
Smlouva francouzskému podniku umožňuje navíc odebírat až 2,5 miliardy metrů krychlových plynu ročně z plynovodu Nord Stream. Ten vede pod hladinou Baltského moře a jeho majitelem je rovněž Gazprom. Menšinovými vlastníky jsou německé koncerny E.ON a BASF. Přes Nord Stream by se měl do Evropy dostávat ruský plyn od roku 2010.
Gazprom bude také od října příštího roku moci prodávat až 1,5 miliardy metrů krychlových plynu ročně přímo francouzským spotřebitelům, tedy bez nutnosti použít pro účely prodeje prostředníka. Vstupem na maloobchodní trh se chce Gazprom přiblížit spotřebitelům.
Právě maloobchodní trh by měl Gazpromu pomoci k vyšším ziskům. Zhruba čtvrtina plynu, který Evropa každoročně spotřebovává, pochází od Gazpromu. Někteří evropští politici ale chtějí, aby Rusko svůj energetický sektor otevřelo, což prý bude pro zásobování Evropy bezpečnější. Důležité zdroje energie v Rusku ovládá stát.
Smlouva, kterou dnes Gazprom podepsal s GDF, navazuje na podobný dokument z listopadu, kdy se Gazprom dohodnul na podmínkách zásobování plynem s italskou společností Eni. Díky ní si Gazprom vytvořil podmínky ke vstupu na lukrativní maloobchodní trh na jihu Evropy.
Západní Evropě záleží na plynulosti dodávek plynu, aby se nedostala do podobných problémů jako na přelomu loňského a letošního roku. Gazprom tehdy kvůli sporu s Ukrajinou špatně zásoboval velkou část Evropy, protože Ukrajina je klíčovou tranzitní zemí. Spor se vyřešil až ve chvíli, kdy země přistoupila na vyšší ceny plynu.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
