Mladí lidé podceňují životní rizika

01.03.2007 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Životní pojištění si získalo řadu příznivců a nejeden klient podlehl mámení finančního zprostředkovatele. Přesto se najde dost těch, převážně mladých lidí, kteří si rizika nepřipouští a možnost zajistit sebe a své blízké proti nenadálým situacím berou na lehkou váhu.

Většina mladých lidí přistupuje nezodpovědně k možnostem ochránit sebe a své blízké před následky předčasného úmrtí nebo vážného zranění. Vyplývá to z výzkumu veřejného mínění zaměřeného na produkty životního pojištění, který si nechala zpracovat Česká asociace pojišťoven.


Neživotní pojištění vede před životním

Celkové předepsané pojistné za dvanáct měsíců loňského roku vzrostlo a dosáhlo téměř 120 miliard korun. Neživotní pojištění si stále zachovává výrazný náskok před životním. Z celkového objemu zaplaceného pojistného putovalo 60,7 % (72,8 mld. korun) do oblasti neživotního pojištění, zbylých 39,3 %, tj. 47 mld. korun, připadlo na životní pojištění.

Z pojistných čísel je zřejmé, že pojistný trh v posledních letech ztrácí na dynamice. Tato skutečnost vyplývá z výsledků, které shromáždila Česká asociace pojišťoven od svých členů. To však není nijak alarmující skutečnost.


Neutrální postoj k životnímu pojištění

Podstatně závažnější zjištění přináší studie VŠE Praha, která ukázala, že lidé podceňují riziko předčasného úmrtí nebo vážného úrazu. Neštěstí ovšem nechodí po horách, ale po lidech a život s sebou přináší celou řadu nepředvídatelných rizik.

Právě proto mají komerční pojišťovny ve svém nabídkovém portfoliu produkty životního pojištění, jejichž primárním cílem je zmírnit důsledky nepříjemných situací a finančně zajistit osoby blízké v případě nenadálých a neočekávaných událostí. Navíc míra zadluženosti mladých lidí neustále roste, a právě životní pojištění ochrání proti situacím, které by jim mohly zabránit dostát jejich závazkům.

Lidé preferují výnos před krytím rizik

Zejména mladí lidé ve věkové kategorii mezi 20 až 29 lety berou uvedená rizika na lehkou váhu. To dokazují výsledky již zmíněné studie, kdy jen zhruba třetina z nich má uzavřený některý druh životního pojištění. Za poklesem prodeje produktů životního pojištění však nestojí pouze podceňování rizik, ale přispívá k tomu i jednostranná orientace lidí především na výnos finančních produktů.

Graf: Tempo růstu životního pojištění v posledních 10 letech

tempo_zp.gif

Zdroj informací: Česká asociace pojišťoven


Řada lidí proto dává před životním pojištění přednost některému z konkurenčních produktů, jako je stavební spoření nebo penzijní připojištění. Není se co divit. Státní podpora a příspěvky jsou dostatečnou motivací. Větší oblibě penzijního připojištění navíc nahrávají zaměstnavatelé, které v rámci zaměstnaneckých výhod tento produkt volí dvakrát častěji než životní pojištění.


Co výzkum ukázal?

  • 17 % respondentů bez rozdílu věku uvedla, že se necítí být vystavena žádným rizikům a ostatní se ztráty vlastního života obávali méně než například vykradení bytu nebo ztráty zaměstnání
  • více jak dvě třetiny (68%) dotázaných uvedlo, že by v případě zavedení státních příspěvků nebo zvýšení daňových úlev uvažovali o uzavření životního pojištění nebo zvýšení plateb pojistného (zajímavé je, že případná státní podpora by více motivovala spíše bohatší než sociálně slabší vrstvy české společnosti)
  • pětina respondentů neznalo rozdíl mezi životním pojištěním a penzijním připojištěním
  • 45 % dotazovaných považovalo penzijní připojištění za vhodné ke krytí rizika úrazu
  • penzijní připojištění má sjednáno o 6 % více dotázaných než životní pojištění
  • bezkonkurenčně nejoblíbenějším produktem je stavební spoření, které mělo uzavřeno 73% respondentů

Některé z výše uvedených výsledků studie poukazují na ne zcela dostatečnou informovanost české veřejnosti a jejich mylné představy o efektech jednotlivých finančních produktů.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ